رسته‌ها
اسرار دادگاه نورنبرگ
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
از مقدمه مترجم:
روز سه شنبه، نهم مهرماه 1325، مطابق با اول اکتبر سال 1946، دادگاه فوق العاده ای که برای مجازات سران حکومت آلمان نازی در شهر نورنبرگ تشکیل شده بود، رای خود را صادر کرد. قضات روسی، آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی این دادگاه، برای تحقیق در اطراف جرایم یا اتهامات رهبران دستگاههای سیاسی، نظامی و اقتصادی و تعلیم و تربیتی آلمان، بیش از ده ماه وقت صرف کردند و چهارصد جلسه تشکیل دادند تا شهود لازم را برای ادای توضیحات کافی، از نقاط مختلف و ملیت های متبوع به دادگاه احضار کنند.
دادگاه برای شور به مدت یکماه تعطیل شد و در این مدت لرد ارنر و مرکت (نمایندگان انگلیس)، ماژور ژنرال نیکی چنکو، ژنرال لاچکوف (نمایندگان شوروی)، فرانسیس بیدل و ربکت (نمایندگان آمریکا)، هانری دونه ربو و روبر ناکو (نمایندگان فرانسه) در حالیکه با یکدیگر مشورت می نمودند، از نظریات معرفترین قضات و زبردست ترین علمای حقوق نیز استفاده می کردند. پرونده هایی که مورد استفاده این قضات قرار گرفت، بیش از 92 هزار بود و وزن این پرونده ها به 72 تن می رسید...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
362
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ستار45
ستار45
1399/04/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اسرار دادگاه نورنبرگ

تعداد دیدگاه‌ها:
3
‍ دکتر " یالمار شاخت" اقتصاد دانی که اقتصاد ورشکست شده آلمان را ظرف چند سال چنان قدرتمند ساخت که این کشور جنگ جهانی دوم را آغاز کرد.
برلین ، می 1934 میلادی
یک روانشناس آمریکایی بنام گوستاو گیلبرت از سران دستگیر شده نازی در زندان تست هوش گرفت. با در نظر گرفتن سن شاخت، بهرهٔ هوشی او را ۱۴۳ و بالاترین بهرهٔ هوشی در میان زندانیان اعلام کرد.
او از محرکهای اصلی برنامهٔ دوباره‌سازی، دوباره‌صنعتی کردن و تجدید تسلیحاتی آلمان، و یک منتقد شدید تعهد غرامت کشورش بعد از جنگ جهانی اول بود.
وی تا ۱۹۴۱ با جبهه مقاومت المان همکاری کرده بود و مدتی نیز مسئول برگزاری جلسات مقاومت بود که از ویلای شخصی همسرش برای این منظور استفاده می کرد.
وی در ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۴ پس از سو قصد علیه هیتلر در کودتای ۲۰ ژوئیه دستگیر شد و ابتدا به اردوگاه کار اجباری راونسبروک و سپس به اردوگاه مرگ فلوسنبورگ فرستاده شد و در نهایت به اردوگاه کار اجباری داخاو فرستاده شد.
در اواخر آوریل ۱۹۴۵ در پروژه جابجایی زندانیان خودی به تیرول، او و ۱۴۲ زندانی دیگر بدلیل نزدیکی نیروهای آمریکایی در آنجا رها شده و درنهایت در ۵ می ۱۹۴۵ توسط نیروهای گردان پنجم ارتش آمریکا آزاد شدند. وی بعدها توسط نیروهای متفقین دستگیر شد و به دادگاه نورمبرگ فرستاده شد که در آنجا در نهایت با وجود مخالفت طرف روسی، قاضی انگلیسی او را تبرئه کرد.
او سه مرتبه به دعوت دولت ایران برای کمک به اقتصاد ایران به کشور ما آمد و با دکتر مصدق نیز دیدار داشت.
وی با تأکید به زاهدی گفته بود که نفت یک کالایِ اقتصادی ـ سیاسی است روی آن زیاد حساب نکند. کمپانی های نفتی شریک سیاسی دولت هایشان هستند.
ایجاد فروشگاههای دولتی بزرگ مانند فروشگاه شهر و روستا یا شهروند یا رفاه با هدف کنترل قیمت ها و نیز از میان برداشتن واسطه ها) و نیز تاسیس فروشگاهها تعاونی کارکنان (دولت و شرکتها) از توصیه های دکتر شاخت به دولت ایران بوده اند.
با درود
بله دکتر شاخت طرح اقتصاد بدون نفت را برای ایران مطرح کرد و در دو دوره به ایران سفر کرد در زمان پهلوی اول و دولت دکتر مصدق. طرح فروشگاه زنجیره ای که مانعی در برابر دست های ناپاک میشد از اقدامات او بود از جمله فروشگاه فردوسی که بعد از انقلاب تغییر نام پیدا کرد و شد شهر و روستا. اما فروشگاه شهروند و رفاه بعد از انقلاب و در اوایل دهه هفتاد تاسیس شدند
اسرار دادگاه نورنبرگ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک