رسته‌ها

ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز

ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 7 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 7 رای
✔️ ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز از ایران مزدائی تا ایران شیعی

کتاب «ارض ملکوت: کالبد رستاخیزی انسان از ایران مزدایی تا ایران شیعی» به قلم هانری کربن یکی از کلیدی ­ترین آثار او برای فهم جهان فکری و معنوی ایران زمین و پیوستگی فرهنگی ایران پیش از اسلام و پس از اسلام است. می ­توان این اثر را به منزلۀ مقدمه ­ای لازم و ضروری برای درک آرای هانری کربن در دیگر آثارش دانست.
انشاءالله رحمتی در این­ باره می ­گوید: «زیرا موضوع عالم مثال، از کلیدواژه ­هایی ست که او در مقام تحلیل وجوه مختلف تفکر ایرانی، چه در ایران باستان و چه در ایران اسلامی تا به امروز، از آن بهرۀ فراوان می ­برد و این موضوع در کتاب ارض ملکوت به شیوه­ای بدیع و روش­مند بررسی شده است.» می­ توان گفت مضمون اصلی این اثر «پیکار در راهِ جان جهان یا پیکار در راه ملکوت» است.
هانری کربن در مقدمه ­اش بر ویراست دوم هدف کتاب را راه­یابی به عالم غیب - یا اقلیم هشتم یا به تعابیر دیگر، عالم شهرهای غیبی جابلقا، جابرصا و هورقلیا- دانسته است. کربن در این اثر به دنبال نشان دادن گروه­ ها و افردی است که در پیکار در راه جانِ جهان کوشیده ­اند؛ در این میان افلاطونیان پارس نیز حضوری پیوسته و مستمر داشته­ اند. موضوع بحث این اثر، عالمی در میان عالم معقول محض و عالم محسوس محض است. این عالم همان عالم مثال است که در اندیشۀ ایرانی ، چه ایران مزدایی، و چه ایران شیعی، بسیار درباره ­اش اندیشه ­ورزی شده است.
اعتقاد به این عالم راه را برای بر بسیاری از تعارض ­های به ظاهر ناگشودنی و نزاع ­های بی­ حاصل در عرصۀ دین و اندیشه می­ بندد. مولف در این اثر نشان داده است که چگونه «افلاطونیان پارس» در طول تاریخ در عرصۀ پیکار برای کشف این عالم حضوری چشمگیر و برجسته داشته است. او بر این نظر است که بشر امروز بر مبنای تلاش­ ها و دستاوردهای افلاطونیان پارس می­ توانند ارض ملکوت را بازیابی کنند.
کتاب ارض ملکوت از یک مقدمه و دو بخش تشکیل شده است. ابتدا انشاءالله رحمتی مقدمه­ ای بر کتاب نگاشته و علاوه توضیح فحوا و هدف نویسنده، به اندیشه­ های افلاطونیان کمبریج، پیامدهای ناخواستۀ تفکر دکارتی و افلاطونیان پارس پرداخته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
392
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sasanpeter1949
sasanpeter1949
1402/07/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک