رسته‌ها

تاریخ استقرار مشروطیت در ایران - جلد 1

تاریخ استقرار مشروطیت در ایران - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 23 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 23 رای
مستخرجه از روی اسناد محرمانه وزارت امور خارجه انگلستان

کتاب «تاریخ استقرار مشروطیت در ایران» نوشته حسن معاصر منتشره از سوى انتشارات «ابن سینا» از جمله کتاب هایى است که در زمینه مشروطیت نوشته شده است.
به موجب قانون حفظ اسناد دولتى انگلستان مصوب سال ۱۹۵۸ و این که پس از گذشت ۵۰ سال مطالعه و انتشار آن براى عامه امکانپذیر است، این کتاب به نگارش درآمده است.
نویسنده مطالعه خود را از اواخر سلطنت مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۴ ش به فاصله کمى پس از صدور فرمان مشروطیت آغاز کرده و مبدا آن مقارن حرکت مظفرالدین شاه از روسیه به اروپا است. که پس از مراجعت از سومین مسافرت وى به اروپا، نفرت مردم از مظالم و تهدیدات روز افزون دستگاه دولت و حکام رژیم استبدادى و فساد دستگاه هیات حاکمه آغاز و نتیجتاً با توسعه انقلاب منتهى به استقرار مشروطیت شد.
نویسنده ادعا کرده است کتابش یکى از کامل ترین تاریخ مستند وقایع انقلاب و قیام مردم براى برانداختن حکومت جابرانه استبدادى دوره قاجاریه و استقرار مشروطیت در ایران است که تمام وقایع و پیشامدهاى مهم و موثر روز را که به طور مرتب همزمان با سیر حوادث روز به روز ثبت و ضبط کرده و مسائل مهم بسیارى را روشن مى نماید.

فهرست:
جلد اول : از فصل یکم تا فصل پانزدهم
جلد دوم : از فصل شانزدهم تا فصل سی و پنجم با ضمائم و اعلام
گزارش های مربوط به سومین و آخرین مسافرت مظفرالدین شاه به اروپا قبل از صدور فرمان مشروطیت با ذکر خصوصیات این مسافرت
گزارش های مربوط به فعالیت های ظل السلطان در غیاب شاه و آغاز نهضت مردم علیه دستگاه حکومت استبداد
گزارشهای مربوط به جنبش مردم در اغلب ولایات و شکایات آنان از حکام و طرفداری اغلب علماء معروف تهران از مردم و...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
746
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1399/01/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ استقرار مشروطیت در ایران - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
کتابی کامل وبرآمده از متون اصلی واقعاً عالیست
سلام
فقط می نویسه امتیاز شما برای دانلود کافی نیست . پس چطور روزی تا 10 تا کتاب میشه دانلود کرد ؟
امتیاز چطور جمع کنیم ؟
بخش حمایت مالی هم که کار نمی کنه ....
و تلک الایام نداولها بین الناس
هر قومی, مردمی, فرهنگی و حکومتی دورانی دارد. گاهی اوج و سپس افول را می آزماید, همانگونه که آدمیزاد هم چون به دنیا می آید به تدریج رشد می کند به پختگی می رسد و سپس افول می کند تا به مرگ و بازگشت به خالق خود برسد. هدف از این زندگانی آزموده شدن برای سرای باقی و اباد کردن جایگاهی است که بازگشت به آن سرنوشت همه ماست. ایرانیان مرز و بوم باستانی ما نیز زمانی درخشیدند و فرمانروایان بسی سرزمین ها بودند, چونانکه تمدن های دیگر هم این روال را داشته اند, آنچه که ما در تاریخ چند قرن اخیر شاهدیم دوران افول سیادت و سروری ایرانیان است. اینکه خود را در چنبره تحلیل قدرتمندان اروپایی بکنیم جز تلف کردن نیروی حیاتی و افسوس حاصلی به بر نخواهد آورد. همان به که گنجینه تعالیم روحانی بزرگانی چون مولانا, نظامی, بزرگمهر و بسیاری دیگر روی آوریم و سرای آخرت خود را آباد کنیم.
فرزند زمانه ات باش . . . .
مشابه انگاری وقایع تاریخی ، همیشه و صد درصد نمی تواند صحیح باشد صد البته باید از تاریخ ، درس عبرت گرفت و اشتباهات نیاکان را تکرار نکرد ولی همچنان ، نگاه استعماری به دنیای غرب ( و حتی شرق ، با تمامی بدبینی که من نسبت به آن دارم ) شاید اندکی شتابزده و غیر علمی باشد . . . .
وقایع هر دوره تاریخی را باید با عینک همان دوره مطالع کرد و نه با عینک زمان حال . .. هر چند اصول ثابتی نیز همیشه وجود دارد مثلا پدیده های شومی مانند استعمار و یا جنگ طلبی و تجاوز به خاک دیگران نمی تواند در هیچ دوره ای امری پسندیده محسوب شود . . .
در این خصوص می توان مثالهای زیادی آورد مثلا اکنون در قرن 21 ، هیاتی از جانب ایران به هندوستان می رود . . مردم هند و روزنامه نگاران هندی می توانند سر و صدا راه بیندازند که ای بابا . . . اینها فرزندان همان نادرشاه افشاری هستند که دهلی را به توبره کشید !‌!‌ و جواهرات ما را غارت کرد و آن همه آدم را از دم تیغ گذراند !
با چنین نگرش هایی تا قیام قیامت جنگ و خونریزی و بدینی و نفرت در میان ملل جهان تداوم خواهد داشت
صفحه 329 تا 332 سندی آمده است که از لحاظ مناسبات بین‌المللی نوین (پسا استعماری) و صدور سرمایه نکات جالبی دارد.
انگلیس و روسیه به توافق رسیده‌اند که «طعمه» را بین خود قسمت کنند. البته با «حفظ استقلال و تمامیت ایران». اما رقیب جدیدی به نام آلمان پیدا شده که او نیز «سرمایه مالی» دارد و طبعاً می‌خواهد سهمی از این «طعمه» علیرغم حفظ استقلال و تمامیت ارضی‌اش ببرد!!
انگلستان می‌گوید «اصول راهنمای ما در سیاست خارجه پیروی از سیاست درهای باز است»!!!
انگلستان اضافه می‌کند که سیاستمداران ایران نباید بین انگلستان و روسیه تفرقه بیاندازند!!
امین‌السلطان می‌گوید : با یک بانکدار آلمانی دیدار کرده است و او تصور میکند «روس و انگلیس برای جلوگیری از افتادن استخوان کهنه به دهن سگ تازه با هم متحد شده‌اند»!!!
انگلستان ضمن تاکید بر استقلال ایران!!! می‌گوید : ناگزیرم شما را از آسیب رسانیدن به قوت و اعتبار تضمیناتی که قبلاً به انگلستان داده شده است بر حذر دارم و اضافه کنم که شما وزیر یک کشور مستقل هستید و بهتر است اقداماتی را که بخیر و صلاح کشورتان باشد انجام دهید تا آنجا که با حقوق مکتسبه دیگران تعارض و منافات نداشته باشد!!!
و امین السطان هم کار دیگری از دستش برنمی‌آید جز آه و فغان کردن که «همه وعده پول میدهند ولی ما مجاز به گرفتن پول نیستیم»!!!
سیاست «درهای باز» در یک چشم بهم زدن می‌شود «حقوق مکتسبه دیگران» و در یک چشم بهم زدن دیگر می‌شود جنگ و کشتار و تجاوز تا هر کس قوی‌تر است و پولدارتر است، پول‌های خود را به طرف ضعیف‌تر و بی‌پول‌تر سرازیر کند.
این اسناد را باید بارها خواند و کنار ادعاهای فریبنده کسانی گذاشت که در وعده‌ها و سیاست‌های «فشار» قدرت‌های جهان به دنبال «درهای باز» و «حقوق بشر» و «استقلال» می‌گردند ...
[quote='ettttttt']
http://ensani.ir/fa/article/196491/%D9%8...%B1%D8%A7%D9%86
[/quote]
معرفی جالبی بود
ممنون
با سپاس از بارگذاری این کتاب. کتاب را هنوز حتی بارگیری هم نکرده‌ام ولی به آن امتیاز کامل دادم، چراکه نامه‌ای از محمدعلی جمال‌زاده به نویسنده را دیدم که در آن از دقت علمی و بزرگی کار او سخن رفته بود. آن نامه در مجله‌ی وحید به چاپ رسیده و در منبع پایین قابل ردگیری است:
http://ensani.ir/fa/article/196491/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
من چندی پیش در اینترنت به دنبال اصلِ اسناد وزارت امور خارجه‌ی انگلستان در دوره‌ی مشروطه‌ی ایران بودم که درنهایت چیزی پیدا نکردم و به کتاب آبی اکتفا کردم (کتاب آبی در بردارنده‌ی اسناد روزهای اصلیِ انقلاب است و از بیان پیش‌زمینه‌های انقلاب در سال‌های قبل از آن، ناتوان). به همین خاطر، کار حسن معاصر برای درک تاریخ مشروطه و نقش کم و زیاد انگلستان در آن، حیاتی است.
تاریخ استقرار مشروطیت در ایران - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک