رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ژاک دریدا و متافیزیک حضور
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 17 رای
به باور دریدا: «اساس متافیزیك با این فرض بنیادین نشانه شناسی دانسته می شود كه هر دال، مدلول خود را همراه دارد یا موجب پیدایش آن می شود. متافیزیك استوار بر این فرض است كه معنا، به هر رو و همواره حاضر است و نشناخته ماندنش ناشی از ناتوانی ما در یافتن راه درست یا نادرستی ابزاری است كه برگزیده ایم.» دریدا می گوید «كه در تاریخ فلسفه غرب فرض همواره این بوده كه معنا در كلام و خرد (كه هر دو با واژه یونانی lgos بیان می شود) حاضر است. دریدا این باور به حضور مستقیم معنا را «متافیزیك حضور» خوانده است.» به این ترتیب می توان گفت تاریخ تفكر فلسفی تاریخ متافیزیك یا فلسفه حضور بوده است.
فلسفه حضور بر مبنای گزینش نظامی از قواعد و یك منطق ویژه برای اندیشیدن كه تقدم و اولویت مفهوم «این همانی» و مطابقت را پیشاپیش فرض می كند، شكل یافته است. اما وقتی این منطق تاسیس شد آن را همچون ماهیات تفكر گرفتند و قراردادی بودن قواعد آن نادیده گرفته شد. چنین تفكری با فرض حضور یكسری اصل ها و با باور به وجود مركزیت هایی همواره به یكسری تقابل های دوتایی می رسد. دریدا ادعا می كند كه خرد فلسفی «همواره به تقابل های دوتایی رسیده است و در گونه ای پایگان اعلام شده یا بیان ناشده این موارد متقابل را جای داده است: فرهنگ / طبیعت، ایده / ماده، حس / اندیشه، زن / مرد، نوشتار / گفتار، نیستی / هستی، بد / خوب، نادرست / درست، دروغ / حقیقت، مرگ / زندگی، جسم / روح و... هر یك از موارد متقابل (در نهایت) شكل منفی یا نفی كننده موارد دیگر دانسته شده است. این نكته گاه آشكار است همچون نادرست كه عدم حضور درستی است و مرگ كه عدم حضور زندگی است و بد كه عدم حضور نیكی است؛ گاه بیان ناشده است، اما به گونه ای نامستقیم مطرح می شود، همچون زن كه همواره مردی ناكامل دانسته شده است.» دریدا با پروژه تخریب متافیزیك سر آن دارد كه چنین تقابل هایی را برهم ریزد و نشان دهد كه در دوگانگی هایی كه اساس تفكر بشر قرار گرفته اند به هیچ بنیاد و اساسی نمی توان دست یافت. هیچ مركز و اصلی در كار نیست. دریدا به ویژه تقابل نوشتار / گفتار را مورد توجه قرار داده است. به اعتقاد او زایش فلسفه حضور با غلبه كلام و گفتار و خرد همراه بوده است و از آن پس نوشتار همواره چون امری حاشیه ای، دون و همچون پیوست گفتار محسوب شده است. دریدا سلطه كلام محوری را از افلاطون تا سوسور و هوسرل دنبال می كند. او توضیح می دهد كه «رسم و سنت تفكر فلسفی این است كه در آن حضور زنده سخن در لحظه حاضر و حضور صریح عین شی چنان كه به شهود دریافت شده است و حضور موضوع كه نسبت به خود آگاهی دارد و می داند كه چه می خواهد بگوید، در مقابل نوشته قرار می گیرد كه صفت آن فقدان شیء مطابق است و با همین صفت پس از مرگ نویسنده و بدون وجود مخاطبی كه پیام او را بگیرد، باقی می ماند.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hasanvahidi
hasanvahidi
1398/10/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ژاک دریدا و متافیزیک حضور

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ژاک دریدا و متافیزیک حضور
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک