رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

شرح اخبار و ابیات و امثال عربی کلیله و دمنه

شرح اخبار و ابیات و امثال عربی کلیله و دمنه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 16 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 16 رای
مقدمه، تصحیح، تعلیقات: بهروز ایمانی

«کلیله و دمنه» ترجمه و انشای نصرالله منشی، از متون فاخر ادب فارسی است که همواره مورد توجه ادبا، فضلا، محققان و دانشجویان بوده است.
تقریبا صد سال پس از ترجمه کردن این کتاب، چند شرح بر آن نوشته شد که عبارتند: «شرح اخبار و ابیات و امثال عربی کلیله و دمنه» نوشته فضل‌الله‌بن عثمان بن‌محمد اسفزاری، ادیب و دانشور قرن هفتم و کتاب دیگر «شرح اخبار و اشعار و امثال تازی کلیله و دمنه» از مولفی ناشناخته در سال 621 هجری قمری که به نام ضیاءالملک حسین بن محمد، از وزرای سلسله قراختائیان کرمان، نوشته شده است.
درباره «کلیله و دمنه» سرچشمه‌ها، ترجمه‌ها و جنبه‌های مختلف این کتاب نیز کم‌وبیش مقالاتی نوشته و پژوهش‌هایی انجام شده است که مهم‌ترین آن‌ها کتاب درباره کلیله و دمنه، تاریخچه، ترجمه‌ها، و دو باب ترجمه‌نشده از کلیله و دمنه، تالیف زنده‌یاد محمدجعفر محجوب است.
مجموعه حاضر شامل مقدمه‌ای مفصل از مصحح کتاب است که در آن از موضوعاتی چون سرچشمه‌های «کلیله و دمنه» و ترجمه‌های مشهور آن، «کلیله و دمنه» منظوم عربی، ترجمه بلعمی و ترجمه منظوم رودکی و قانعی طوسی، داستان‌های بیدپای، تذهیب‌های «کلیه و دمنه» بهرامشاهی، ترجمه فارسی نصرالله منشی و اقتباس از آیات و احادیث و درج و تضمین اشعار و امثال در ادوار نثر فارسی و جز این‌ها، سخن به میان آمده است.
سایر بخش‌های این کتاب عبارتند: مقدمه مولف، شرح اخبار و اشعار و امثال تازی «کلیله و دمنه» (شامل مقدمه مصحح و مقدمه مولف)، تعلیقات، لغات و ترکیبات دشوار، نمایه‌ها (شامل آیات، احادیث، سخن بزرگان، امثال عربی، جملات عربی، اشعار فارسی، نام‌ها و خاندان‌ها، جای‌ها، کتاب‌ها) و کتابنامه.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1398/03/14

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شرح اخبار و ابیات و امثال عربی کلیله و دمنه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شرح اخبار و ابیات و امثال عربی کلیله و دمنه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک