رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

امریکا چگونه امریکا شد؟ تاریخ ایالات متحده آمریکا

امریکا چگونه امریکا شد؟ تاریخ ایالات متحده آمریکا
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 20 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 20 رای
کتاب حاضر تاریخ ایالات متحده امریکا را از آغاز اکتشاف تا پایان دهه 1960 مورد بررسی قرار داده است. ابتدای کتاب مربوط به اواخر قرن 15 میلادی است و از ساکنان اولیه آمریکا، تاسیس مهاجرت و اسکان سفیدپوستان و برخورد با سرخ پوستان سخن به میان آمده است. در پایان نگاهی اجمالی به انقلاب، توسعه ارضی و اقتصادی، جنگ جهانی اول، بحران اقتصادی اواخر دهه 1920، جنگ جهانی دوم، جنگ سرد و سرانجام تشنج زدایی و ... شده است.

از متن کتاب:
سرزمین یکپارچه ای که موضوع تاریخ ایالات متحده است و در مرکز آمریکای شمالی واقع شده، میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام شکل مربع مستطیل پهناوری به خود گرفته است. این مربع مستطیل 2/842/000 کیلومتر مربع مساحت دارد که تقریبا شانزده برابر وسعت کشور فرانسه است. سه طرف این چهارگوش یعنی کناره اقیانوس اطلس و ساحل اقیانوس آرام و بخش جنوبی که با مکزیک و خلیج مکزیک همسایه است، در روی نقشه سطح اندک محدبی را نشان می دهد. غیر از فرورفتگی های عمیق دریاچه های بزرگ (اونتاریو، اریه، هورون، میشیگان، سوپریور) چهارمین بخش این مربع مستطیل که مرز شمالی کشور را با کانادا مشخص می سازد، به خط تقریبا مستقیمی می ماند؛ چرا که بخش پهناوری از این مدار شمالی روی مدار 49 درجه ی عرض جغرافیایی واقع شده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1398/04/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی امریکا چگونه امریکا شد؟ تاریخ ایالات متحده آمریکا

تعداد دیدگاه‌ها:
1
‍ "فرانکلین روزولت" و ابرقدرت کردن آمریکا
🔹" #فرانکلین_روزولت" د سال ۱۸۸۲ در هاید پارک نیویورک متولد شد، و در دانشگاههای هاروارد و کلمبیا در رشته حقوق تحصیل و در ۱۹۰۵ با #النور_روزولت ازدواج کرد. او نوه عموی پرزیدنت #تئودور_روزولت بود. فرانکلین، تئودور را به شدت ستایش میکرد و او را الگوی خود قرار داده بود و اصلا به همین دلیل وارد حرفه سیاسی شد. فرانکلین بر خلاف تئودور دموکرات بود. فرانکلین روزولت در سال ۱۹۱۰ در انتخابات مجلس سنای نیویورک شرکت کرد و پیروز شد. او در ۱۹۲۸ فرماندار نیویورک شد. ماه نوامبر سال ۱۹۳۲، فرانکلین روزولت در انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف فاحش بر رقیب جمهوری خواه خود غلبه یافت. او چهار دوره متوالی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد.
🔹وقتی #فرانکلین_دلانو_روزولت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، بحران یا " #رکود_بزرگ"، ایالات متحد را از پا انداخته بود. بحران هولناک بازار سهام و سقوط ناگهانی اش در سال ١٩٢٩، وضعیتی را در پی داشت که شاید دشوارترین امتحان تاریخی آمریکایی ها پس از جنگهای انفصال (جنگهای داخلی آمریکا) بود. روزولت، که از فرمانداری نیویورک به ریاست جمهوری رسیده بود، آدم بی تجربه‌ای نبود و میدانست که باید هرچه سریعتر دست به عمل بزند. نخستین کار رئیس جمهور جدید، انتخاب همکاران بود. نکته ای که امروزه شاید تعجب آور باشد، حضور شخصیت های "چپ" در میان همکاران روزولت است. او البته به حزب دموکرات تعلق داشت، اما مشاوران و همکارانش در سالهای نخست، بیشتر به "چپ های اروپایی" شباهت داشتند و از دموکراتهای آمریکایی بسیار رادیکال تر بودند. روزولت به مداخله اعتدال ‌آمیز دولت در اقتصاد عقیده داشت، اما در شروع کار، تصور نمیکرد که روزی ناچار شود در امور بانکهای بزرگ بطور جدی مداخله کند؛ ولی شدت بحران و بخصوص توصیه های کارشناسان، در نهایت، ابعاد اقدامات وی و ابتکارهای اقتصادی و مالی دولت را چنان بزرگ کرد که تمامی ساختار اقتصادی ایالات متحد متحول شد. مجموعه این ابتکارها و اقدامات اقتصادی و اجتماعی روزولت در جهت مقابله با رکود بزرگ، به " #نیودیل" New Deal مشهور شد.
🔹روزولت که نزدیک به چهل سالگی، به بیماری سختی مبتلا شد (ظاهرا فلج اطفال یا پولیو) و مدام از درد پا رنج میکشید، بلافاصله پس از پیروزی در نخستین انتخابات ریاست جمهوری، برای استراحت به کشتی تفریحی یکی از دوستانش رفت. این دوست میلیاردر، آقای #وینسنت_آستور، که در بانکداری تبحر داشت، به رئیس جمهوری جدید توصیه هایی کرد و راههایی نشان داد که به قولی، دنیای پول و بانک را زیر و رو کرد و پس از جنگ دوم جهانی، با ثبات ترین و پررونق ترین سا‌لهای آمریکا را به ارمغان آورد.
♦در کتاب "چگونه بر بحران پیروز شدم"، تعدادی از خطابه های معروف روزولت آمده است. مراسم سوگند روزولت در روز چهارم مارس سال ١٩٣٣، در شرایطی برگزار شد که بسیاری از بانکها بسته‌، و حداقل سیزده میلیون نفر بیکار شده بودند. در این مراسم #روزولت میگوید:
"... کسانی که قانون بازار را در دست خود دارند، شکست خوردند و کاری نکردند، جز وام دادن بیشتر و بیشتر... روشهای قدیمی دیگر جواب نمیدهد. نخستین قدمی که ما باید برداریم، به کار واداشتن مردم است. همه باید بتوانند دوباره کار کنند. چنین چیزی غیرممکن نیست. در درجه اول دولت استخدام خواهد کرد و به کمک نیروی جدید، پروژه های اضطراری را به اجرا خواهد رساند..."
🔹در مجموعه برنامه های گسترده روزولت، بانکها، بازار بورس و مبادلات این بازار تحت نظر جدی و سختگیرانه دولت قرار گرفت. حساب سوداگری های بانکی از حسابهای پس انداز مردم جدا شد. دولت با راه اندازی برنامه های بزرگ عمرانی، تعدا زیادی کار تولید کرد. سازمان تامین اجتماعی، برای اولین بار برای نیازمندترین قشر جامعه تاسیس شد. اصلاحات گسترده در کشاورزی انجام گرفت... در سال ١٩٣٨، در حالی که برنامه " #نیودیل" به نتایج قابل توجهی رسیده بود، روزولت با اشاره به فاشیسم ایتالیا و آلمان، به اطرافیانش گفت:
" دموکراسی در بعضی کشورهای بزرگ از بین رفته... نه به این دلیل که مردم دموکراسی را نمیخواهند، بلکه فقط به این دلیل که از بیکاری و ناامنی خسته شده اند. مردم شاهد گرسنگی بچه هایشان و بی عرضگی دولتها هستند. آنها آنقدر ناامید شده اند که میخواهند آزادی را بدهند، بلکه در ازای آن نان به دست آورند ".
🔹سه سال بعد آمریکا به ورطه جنگ دوم جهانی کشیده شد و روزولت بار دیگر به میدان رفت. او تا بهار سال ١٩٤۵ زنده ماند. پنج ماه پس از مرگش، جنگ جهانی با پیروز متفقین به پایان رسید. دوره آخر ریاست جمهوری او را مرگ ناتمام گذاشت.
محمد امیری، مدیر کانال
📚 از کتاب "چگونه بر بحران پیروز شدم"، فرانکلین روزولت
🆔 @ketab_mamnouee
امریکا چگونه امریکا شد؟ تاریخ ایالات متحده آمریکا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک