رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

خواص مواد برای هنرمندان: چسب ها و جلاهای طبیعی

خواص مواد برای هنرمندان: چسب ها و جلاهای طبیعی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 9 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 9 رای
بر همه آشکار است که نیاز به آشنایی و شناخت صحیح نوع ساختار و خواص مواد تشکیل دهنده‌ی یک اثر را می‌توان لازمه‌ی کار یک مرمت­گر در مواجه با یک اثر تاریخی دانست. گسترش روش‌های پیشرفته‌ی آزمایشگاهی و دستگاهی اطلاعات گرانی در زمینه‌های تشخیص، تجزیه و تحلیل خواص و روش‌های ساخت مواد استفاده‌شده در تولید آثار قدیمی را در اختیار مرمت­گران قرار داده است؛ لیکن این روش­ها همچنان نمی­توانند از تمامی مشکلات در حیطه‌ی شناسایی کامل مواد (و چگونگی برخورد مرمتی) پرده برداشته و برای آگاهی، تحلیل داده‌ها و روشن‌شدن بسیاری موارد چون نوع ماهیت بست­ها، جلاها، چسب­های به‌کاررفته در آثار و تاریخ استفاده از رنگ­ها همچنان نیازمند به شناخت دقیق خواص مواد به‌کار­رفته در آثار باستانی هستیم.
کتاب Binding Media, Varnishes & Adhesives Artist’s materials برای معرفی خواص مواد توسط لیلیان ماسشلین کلاینر گردآوری و نوشته شده است. این کتاب در سال ۱۳۷۸ توسط حمید فرهمند بروجنی (عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان) ترجمه و در چاپ سوم با اسم جدید (خواص مواد برای هنرمندان) مشتمل بر دو فصل دوباره ارائه شده است. در فصل اول این کتاب خواص فیزیکی و شیمیایی مواد لایه‌ساز معرفی شده و با تقسیم این مواد به دو حالت مایع و جامد، آنها را مورد بررسی قرار داده است. در بحث مایع با ذکر اینکه مواد لایه‌ساز در این حالت بهتر مورد استفاده قرار می­گیرند، از انواع این حالت که شامل محلول، دیسپرسیون و امولسیون است و خواص آنها سخن به میان آمده و در مبحث جامد به معرفی لایه‌ی تشکیل‌شده‌ی فیلم و خواص بصری و مکانیکی آن­ها پرداخته شده است.
فصل دوم کتاب در رابطه با تشریح مواد لایه‌ساز طبیعی است که بالغ بر ۶ دسته‌ی کلی: لیپید­ها یا مواد چرب، گلوسیدها یا ترکیبات قندی، پروتئین­ها یا مواد آلبومینی، ترپن­ها یا مواد رزینی، مواد رزینی فاقد ترپن و مواد تقطیری است. این دسته‌ها هر کدام شامل شاخه‌های گلیسیریدها، سریدها، استروئیدها، صمغ‌های پلی ساکارید، لیزاب‌های گیاهی، مشتقات سلولز، انواع سریشم، تخم مرغ، مونو وسزکوترپن‌ها، مونو و سزکو دی ترپن­ها، دی ترپن­ها، تری ترپن­ها، انواع بلسان، لاک‌ها، قطران و مواد قیری و زیر شاخه‌هایی دیگر است. در بخش پایانی این کتاب منابع به کار رفته به صورت لاتین معرفی گردیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
terminator
terminator
1397/09/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خواص مواد برای هنرمندان: چسب ها و جلاهای طبیعی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
خواص مواد برای هنرمندان: چسب ها و جلاهای طبیعی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک