رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
عملیات اورامان
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 28 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 28 رای
«عملیات اورامان» عنوان کتابی است از حاج علی ررزم­ آرا، که در اصل مجموعه یادداشت ­ها و گزارش­ هایی است در ۱۸۴ برگ به قطع رحلی از نایب سرهنگ حاج علی رزم ­آرا، نظامی صاحب­ نام ایرانی در توصیف بخشی از لشکرکشی ارتش به منطقه اورامان در پاییز و زمستان ۱۳۰۱خ. این اثر دارای یک مقدمه، هفت فصل و فهرست اعلام، تصاویر و نقشه­هاست.
در مقدمه ­ای که به قام کاوه بیات در ابتدای کتاب آمده، پس از شرح کوتاهی از مشخصات ظاهری کتاب، که به قلم حاج علی رزم ­آرا نگاشته شده و عملیات اورامان نام گرفته است، شمایی کلی از وضعیت کردستان به ­ویژه در سال ­های پس از کودتای اسفند ۱۲۹۹ ارائه شده است.
بیات در آغاز مقدمه، با بررسی روند شکل­ گیری ارتش نوین در ایران پس از کودتای اسفند ۱۲۹۹ بیان می ­دارد: «در حالی که بخش اصلی توجه و توان ارتش نوپای ایران برای حل و فصل مسائلی چون شورش اسماعیل­ آقا سمکو در آذربایجان غربی و سرکشی جمعی از عشایر لرستان قرار داشت، کردستان کرمانشاه به رغم هم­جواری با این دول حوزه پرتلاطم و برخورداری از یک زمینه مستعد عشایری با آشوب و نا آرامی حادی روبه ­رو نبودند.» او در ادامه، به این مهم اشاره می ­کند که برخلاف اتفاقات و بحران ­هایی که در آذربایجان و لرستان به وقوع پیوست، دولت مرکزی با چندان دشواری در کردستان و کرمانشاه مواجه نبود. هرچند برخی تحریکات ایل کلهر و سنجابی وجود داشت اما چندان خطرساز نبود.
وی در فراز دیگری از مقدمه اشاره دارد به دخالت­ های خارجی و به ­ویژه سیاست ­های تفرقه ­افکن و مزورانه ­ی انگلستان در کردستان ایران و عراق که همانا در جهت حصول منافع خویش و تضعیف بیش­ از پیش موقعیت امپراتوری عثمانی در منطقه گام برمی ­داشت و در راستای این سیاست بود که تجزیه ­ی متصرفات و مناطق تحت ­نفوذ عثمانی را از اولویت ­های امور خود قرار داده بود. وی با اشاره به جریان «شیخ محمود برزنجی» و دیگر تحریکات انگلستان در مناطق کردنشین، ریشه­ ی بسیاری از مشکلات کنونی کردستان را نیز، سیاست­ های تفرقه­ افکنانه انگلیس می­ داند.
کتاب، در حقیقت مربوط به لشکرکشی ارتش به منطقه ­ی اورامان در غرب استان کرمانشاهان جهت سرکوب روسا و ایل متمرد اورامان در پاییز و زمستان ۱۳۱۰ خورشیدی و روایتی است از سرکوب جعفر سلطان. «این لشکرکشی که آن را می­ توان آخرین عملیات عمده از رشته لشکرکشی ­های گسترده دانست که از بدو تاسیس قشون متحدالشکل ایران در سال ۱۳۰۰ بر ضد قدرت ­های عشایری محلی آغاز شد، عملیاتی بود که بر یک دوره­ ی چند ساله از فرمانروایی سلاطین اورامان خاندان حاکم محلی پایان داد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/01/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عملیات اورامان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
عملیات اورامان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک