رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

روزگار بی قراری: مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ 1325 - 1320

روزگار بی قراری: مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ 1325 - 1320
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 27 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 27 رای
این کتاب به تحولات مازندران، گرگان و ترکمن‏ صحرا در خلال سال‏‌های 1325-1320، یعنی روزگار اشغال ارتش سرخ می‏‌پردازد.
نخست به مسائل مهمِ میراث اجتماعی بر جای مانده از گذشته چون شکل‏‌گیری اداره املاک اختصاصی رضا شاه و شهرهای کارگری مانند شاهی، بهشهر و چالوس نظری افکنده می‏‌شود.
چند و چون اشغال صفحات مازندران و گرگان توسط ارتش سرخ و مسائلی نظیر تصرف اماکن، غارت قصرها، خسارت مالی به اهالی در روزهای نخست اشغال، تأمین مایحتاج نظامیان سرخ و بهره‏‎برداری از راه‌‏آهن از یک سو و بازداشت ترکمن‏‌ها و نظامیان ایرانی و تجاوزات قوای شوروی در سال‏‌های نخست از سوی دیگر، در فصل دوم گنجانده شده است.
فصل سوم گزارشی است از ناآرامی‏‌های مازندران به واسطۀ مسلح شدن عدۀ قابل ملاحظه‏‌ای از یاغیان با سلاح‏‌های رها شدۀ نظامیان در جریان عقب‏‌نشینی روزهای شهریور و کم‏رنگ بودن قدرت نظامی دولت ایران به واسطۀ حضور ارتش سرخ.
با فروریختن تشکیلات «ادارۀ املاک اختصاصی» در شهریور بیست و آزادی زندانیان و تبعیدی‏‌ها، امید مالکان برای دست‏یابی به املاک غصب‏‌شده قوت گرفت. علاوه بر شکایات متعدد از اجحافات کارپردازان «ادارۀ املاک اختصاصی»، مالکان صفحات شمال در تهران گرد هم آمدند و با تلاش مستمر آنان «لایحۀ استرداد املاک» در مجلس به تصویب رسید. در کنار این مسائل، بازگشت خوانینی چون سالارفاتح، فضل‏‌الله پهلوان، سیف‏‌الله باوند و نبی رویانی بر سر املاک سابق خود، رویدادهای قابل ملاحظه‏‌ای پدید آورد که در فصل «غوغای زمین» بدان پرداخته شده است.
«گذران مشقت‏‌بار زندگی» عنوان فصل پنجم است که به زندگی تودۀ فرودست جامعه می‏‌پردازد. این فصل یکی از مهمترین مباحث عمومی جنگ یعنی قحطی، احتکار و شیوع بیماری واگیر را در خلال سال‏ های اشغال مورد بررسی قرار داده است.
ششمین فصل کتاب «خروش کارگران» نام دارد. این فصل به درگیری‏‌ها و اتفاقاتی اختصاص دارد که در شهرهای کارگری مازندران مانند شاهی، چالوس و بهشهر در فاصله زمانی شهریور 1320 تا مرداد 1323 رخ داده است. محاکمۀ کارگران بهشهر، شکل‏گیری اتحادیه‏‌های کارگری و کلوپ‏‌های حزب توده و شروع درگیری حزب توده با هواداران سیدضیاءالدین و حزب وطن از مهمترین مضامین این فصل است.
روس‏‌ها در نیمۀ دوم حضور خود یعنی از تابستان سال 1323 به بعد «قدرت بلامنازع» در صفحات شمالی به شمار می‏‌رفتند. تبعید مخالفان سیاسی شوروی از صفحات شمالی ایران یعنی آذربایجان تا خراسان، خودسری‏‌های روزافزون افسران و سربازان روس و نیز شکل‏‌گیری انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی حاصل تداوم حضور ارتش سرخ در ایران بود. مسائلی از این دست فصل هفتم این بررسی را شکل می‏‌دهد.
حزب توده پس از نخستین کنگره در تابستان 1323، شاخۀ حزبی خود در مازندران را با فرستادن کسانی چون احسان طبری و رضا ابراهی‌م‏زاده تقویت کرد و صف‏آرایی جدی بین حزب توده و حزب وطن شکل گرفت. در این میان ماجرای نفت شمال و هواداری حزب توده از خواستۀ شوروی به وقوع پیوست. شرح این مسائل در فصل هشتم کتاب گنجانده شده است. در ادامه فصل، آزادی عملی که حزب توده برای گسترش شعبه‏‌های خود در خلال زمامداری مرتضی‌قلی بیات به دست آورد - به خصوص تأسیس شعب حزب در شرق استان یعنی گرگان و ترکمن‏‌صحرا - و نیز درگیری مکرر احزاب توده و وطن در این ایام، موضوع اصلی بحث قلمداد شده است.
«خیزش مجدد» که از اواخر فروردین 1324 تا پایان همان سال در مسائل حزبی مازندران و گرگان رخ داد با رخدادهایی چون؛ درگیری‏‌های مسبوق به سابقۀ حزبی، استقرار احمد قاسمی در تشکیلات شرق استان، قیام افسران خراسان، درگیری‏‌های شهریور ماه به خصوص «جنگ پل ‏سه‎تیر»، انعکاس وقایع آذربایجان و شکل‏‌گیری حزب جنگل در زمستان همان سال، از مهمترین موضوعات فصل نهم به شمار می‏‌رود و نیز؛ انعکاس اعلام خودمختاری در آذربایجان، انتخابات «انجمن ایالتی و ولایتی» و قتل حامد اسدی از رهبران جنبش دهقانی در گلوگاه.
آخرین فصل کتاب که اتفاقات مربوط به سال 1325 را مورد بررسی قرار داده «سال سرنوشت‏‌ساز» نامیده شده است. در آغاز این سال، روس‏‌ها پس از نزدیک به 5 سال ایران را ترک کردند. استقرار قوای نظامی ایران در نواحی شمالی که اینک از قوای ارتش سرخ خالی می‏‌شد، حوادث مهمی را به دنبال داشت.
به اوج رسیدن درگیری رضا روستا با احسان طبری، کشته شدن آبا آبایی معلم ترکمن، شکل‏‌گیری حزب دموکرات ایران در صفحات مازندران و گرگان و درگیری آن با حزب توده، از دیگر مسائل این دوران است.
آخرین مباحثی که در این بررسی به آن پرداخته شد، اوج‌گیری اختلافات حزب توده با هیئت حاکمه در آبان‏‌ماه و سپس درگیری و سرکوبی حزب توده در اواسط آذر 1325 همزمان با لشکرکشی ارتش به آذربایجان است.
فصل پایانی این کتاب را می‏‌توان روایت تاریخی مبتنی بر اسناد و گزارش‏‌های برجای مانده، دربارة موضوعِ یکی از نخستین آثار جلال آل‏‌احمد یعنی «از رنجی که می‏‌بریم» دانست. این اثر که در سال 1326 به چاپ رسید، روایتی است داستان‎گونه از حوادثی که در خلال آذر 1325 در مازندران و به خصوص در زیرآب رخ داده است.
در بخش پیوست، نخست گزارش مبسوط دکتر هاشم افراشته صاحب امتیاز و مدیر روزنامۀ دموکرات ایران که در خلالِ سفرِ آذرماهِ هیاتِ روزنامه‏‌نگاران به مازندران در باب اوضاع مازندران و فعالیت‏‌های حزب توده فراهم آورده بود و در همان اوقات در روزنامه‏‌اش به چاپ رساند و سپس متن بازجویی‏‌هایی که از محمد برومند و یوسف لنکرانی صورت گرفت، ارائه شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/07/05
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی روزگار بی قراری: مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ 1325 - 1320

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
روزگار بی قراری: مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ 1325 - 1320
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک