رسته‌ها
زندگی من - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 36 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 36 رای
به کوشش: سیروس غنی, هاله اسفندیاری

تعداد صفحات 235

زندگی من: یاداشتهای دکتر قاسم غنی - جلد دوم (آمریکا)

دکتر قاسم غنی با کسب اعتماد و برقراری مناسبات با رضا شاه بعد از چندی به معلمی محمدرضا پهلوی، ولیعهد، منصوب شد. در 1317 در سمت نماینده مجلس با هئیت بلند مرتبه به ریاست محمود جم که شامل سعید نفیسی؛ می شد برای خواستگاری از فوزیه ، خواهر ملک فاروق راهی مصر شد. در سال 1318 بار دیگر به همراه حسن اسفندیاری، رییس مجلس ، احمد متین دفتری وزیر دادگستری و چند تن دیگر برای شرکت در مراسم عقد ولیعهد و فوزیه به مصر مامور شد.
در فرهنگستان از اعضای پیوسته بود. در 1322 به وزارت بهداری در دولت علی سهیلی منصوب و در 1323 به وزارت فرهنگ در دولت محمدعلی ساعد مراغه‌ای منصوب شد و در 1324 بنا به اصرار و تقاضای خود از وزارت برکنار شد. در ابتدا قرار بود به سفارت ایران در مصر، منصوب شود اما دوستی او با سفیر وقت، محمود جم ، مانع از این امر می شد و ترجیح داد تا به این پیشنهاد جواب منفی بدهد. در همین سال به عنوان نماینده ایران در کنفرانس سانفرانسیسکو حاضر شد.

بعد از بازگشت از امریکا در 1326 به سفارت کبرای ایران در مصر و یک سال بعد به سفارت ایران در ترکیه منصوب شد. در مهر 1328 محمدرضا پهلوی بنا به دعوت ترومن، رییس جمهور ، به آمریکا دعوت شد و از قاسم غنی نیز خواسته شد تا در هیئت همراه او قرار گیرد. او که چون بسیاری از رجال کهنه کار اوضاع ایران نگرانش می کرد در یادداشتهای خود در مورد این سفر می نویسد:
امیدوارم این مسافرت واقع شود و فواید کلی بر آن مترتب گردد. بعد از قضایای سوم شهریور 1320 و اشغال ایران تا پایان جنگ که هیچ کاری پیش نرفت و وضع بر آشفتگی دولت و مردم وتحریک اجانب و زیان و ضرر مجلس و جراید و عدم ثبات دولتها نگذاشت سیاست خارجی دولت ایران وجهه روشنی پیدا کند . در اواخر 1945 و 1946 زدو خوردها و کشمکشهای ایالت آذربایجان پیش آمد بلاخره با ثبات قدم و پافشاری و همت و فعالیت اعلیحضرت و صبر و حوصله ملت ایران و کوشش چند نفری آن قضیه خاتمه یافت و سر و سامان نسبی پیدا شد ولی خط مشی سیاسی اتخاذ نشد . همان سیاست تذبذب و تزلزل و دو دل بودن ادامه یافت . ترکها در دول خارجه میدان را ربودند ... مملکت زیان اخلاقی و مادی و معنوی دیده و هیچ کاری نکرده یک مشت مردمان بی قابلیت یکی بعد از دیگری سرکار آمده‌اند . امیدوارم در این مسافرت خط مشی روشن شود و مردم ایران از فقر و گرسنگی و عدم انضباط و بیچارگی خارج شوند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
235
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kaydan
kaydan
1396/02/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زندگی من - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
1
افرین به کیدان و کیدان ها که زحمت می کشند و کتا بهای خواندنی اپلود می کنند. از راه دور بوس و درود.
زندگی من - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک