رسته‌ها
توحید اسماء و صفات
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 9 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 9 رای
این کتاب تدوینی نو از توحید خدا و اسماء و صفات الهی را با توجه به آیات قرآن کریم و روایت اهل بیت علیهم السلام به صورت درسی ارائه داده است.در این کتاب به هیچ وجه از براهین فلسفی و مباحث کلامی مصطلح استفاده نشد و همه معارف توحیدی را مستند به محکمات و نصوصات دینی کرده است.
در چهارده درس ابتدایی این کتاب بحث درباره معرفت خدای به صورت اجتهادی در روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در درس اول اهمیت معارف اعتقادی و جایگاه معرفت خدا در میان آنها و معنای لغوی معرفت و تفاوت آن با علم و نظریات عالمان دینی مطرح شده است. در درس دوم تا چهارم فطری بودن معرفت خدا وآیات و روایاتی که دلالت به آن دارند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شده است.
از این مباحث نتیجه گرفته شده است که معرفت خدا تحصیلی و اکتسابی نیست بلکه خدای تعالی خود را در عوالم پیش یعنی عالم ارواح و عالم ذر به انسان معرفی کرده و حاصل آن تعریف در فطرت انسان نهاده شده و در دنیا پیامبران انسان را به آن توجه داده و متذکر می کند.

در درس پنجم تا نهم اختصاص به دو موقف فطری یعنی عالم ارواح و عالم ذر و آیات و روایات آن دو موقف و نظریات عالمان دینی و فقه و بررسی آنها یافته است.

در درس نهم تا یازدهم روایات معرفة الله بالله و معنای آنها و روایات به ظاهر مخالف با آنها تبیین گردیده است.

و در درس دوازدهم تا چهاردهم به بحث از روایاتی که دلالت دارد معرفت خدا فعل اوست و بندگان مکلف به تحصیل معرفت خدا نیستند و نیز روایاتی که به ظاهر مخالف آنها هستند طرح گردیده است.

درس پانزدهم به بحث از ناتوانی خدای ادراکی بشر از درک و معرفت خدا و نقش پیامبران و عقل در باب معرفت خدا پرداخته است.

درس شانزدهم به توحید خدای تعالی و اقسام آن براساس آیات قرآن کریم . روایات پرداخته است.

و در درس هفدهم و هیجدهم معنای اسم و صفات و اقسام اسماء و صفات الهی و انواع مختلف روایات در باب اسماء و صفات به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
299
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
اصغر110
اصغر110
1396/01/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی توحید اسماء و صفات

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
توحید اسماء و صفات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک