رسته‌ها
عدل الهی
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 11 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 11 رای
این کتاب به صورت درسی با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در نوزده درس تدوین شده است.در درس اول تا پنجم جایگاه عدل در معارف الهی و معنای لغوی عدل و ظلم و موارد استعمال عدل و ظلم در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام و رابطه عدل الهی با محرومیت ها و ابتلاها و عمومیت عدل الهی و مشمول آن بر فضل و احسان و تحقیق و بررسی روایات وارد شده در تفاوت عدل و فضل و احسان بحث شده است.

در درس ششم و هفتم به اسباب پیدایش اختلاف در اشیاء و اساس شکل گیری موجودات و روند پیدایش آنها از نظر آیات و روایات و چگونگی پدید آمدن اختلاف میان آنها و نیز مبنای فلسفی و عرفانی در ارتباط منشأ بوجود آمدن اختلاف در اشیاء آن با آیات قرآن کریم و روایات بحث شده است.

در درس هشتم بحث درباره اینکه آیا عدل از اصول دین اسلام است یا از اصول مذهب امامیه و نظر عالمان شیعی در این باره تحقیق شده است.

در درس نهم عدل الهی و حکمت و مالکیت الهی و عدم مالکیت الهی با عدالت به معنای کلامی آن بحث گردیده است.

در درس دهم و یازدهم عدل الهی با توجه به حقیقت حسن و قبح از نظر متکلمان و فلاسفه و اعتباری بودن حسن و قبح نزد فلاسفه و حقیقی بودن آن نزد متکلمان و بررسی آیات و روایات در این باره و اثبات حسن و قبح با جبر و اختیار مورد بحث قرار گرفته است.

در درس یازدهم به بحث از خیر و شر و وجودی بودن شرور در آیات و روایات و نفی نظریه فلسفی در این باره و رابطه عدل با شرور پرداخته شده است.

در درس دوازهم به بحث خلود و نظر حکمت متعالیه درباره آن و بررسی عدم تنافی آن با عدل و حکمت الهی مورد بحث قرار گرفته است.

در درس سیزدهم شفاعت و شرایط شفاعت شوندگان و شفاعت کنندگان و عدم تنافی آن با عدل و حکمت الهی مورد بحث قرار گرفته است.

درس چهاردهم تا شانزدهم بدا الهی را مورد بحث قرار داده و بدا را به معنای آغاز کردن امری به رای و اختیار گرفته و روایات اهل بیت علیهم السلام را در این باره بررسی کرده است و به اهمیت آن از نگاه امامان شیعه تاکید کرده و آیات و روایاتی را که در این باره آمده است به دقت جمع آوری کرده است.

در درس هفدهم تا نوزدهم به بحث از جبر و اختیار و تفویض و امر بین الامرین و معنای آنها و تفاوت میان جبر و اکراه و اضطرار و حقیقت تفویض در روایات و معنای امر بین الامرین در احادیث اهل بیت علیهم السلام بحث و تحقیق شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
318
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
اصغر110
اصغر110
1395/12/13
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عدل الهی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
PDF
4 مگابایت
عدل الهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک