رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت: دوره اول و دوم مجلس شورای ملی

پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت: دوره اول و دوم مجلس شورای ملی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 37 رای
این کتاب مطالعه ای است راجع به احزاب سیاسی ایران در سالهای 1324 تا 1330 ه ق (1906-1911 م ل). این ازحزاب در مجلس اول به آهستگی پدید آمدند و در مجلس دوم رشد و نمو کردند. در بخش اول تحلیلی از انجمنهای قبل از انقلاب مشروطیت بعمل آمده است که عبارت اند از انجمنهای مخفی و ملی و کمیته انقلاب که منشعب از انجمن ملی بود و با اجتماعیون عامیون یا احزاب سوسیال دموکرات قفقاز مرتبط بود. سپس بحثی از قانون اساسی و قانون انتخابات و تقسیم بندی طبقات اجتماعی در مجلس شده است. این طبقات شش گانه زمینه ای مساعد برای رشد احزاب نبودند. اساس دسته های میانه رو و تندرو که در مجلس به وجود آمدند در اینجا به نام معتدل و آزادیخواه خوانده شده اند. این تقسیم بندی و تفاوت مواضع سیاسی-اجتماعی، بیشتر ناشی از اختلافی ایدئولوژیک بود، تا برخاستن از طبقه خاص. سپس از رابطه خصمانه شاه با مجلس و آزادیخواهان سخن به میان می آید. به رشد انجمنهای سیاسی این دوره نیز، بخصوص به انجمنهای تندرو که در ارتباط با آزادیخواهان مجلس موجب برانگیختن دشمنی شاه و برانداختن مجلس گردیند توجه شده است.
بخش دوم کتاب مربوط است به مجلس دوم و تحول احزاب پس از استبداد صغیر. برنامه های احزابی که در مجلس بوجود آمدند مورد بحث قرار گرفته است. مهمترین این احزاب دموکراتها و اعتدالیون بودند که از دسته های آزادیخواهان و معتدلهای مجلس اول منشعب شده بودند. هیچ یک از احزاب این دوره دارای اکثریتی نبودند و از این رو دولتهایی که سرکار می آمدند اغلبشان ناتوان بودند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kaydan
kaydan
1395/11/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت: دوره اول و دوم مجلس شورای ملی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت: دوره اول و دوم مجلس شورای ملی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک