رسته‌ها

قزلباش و هزاره در لابه لای تاریخ افغانستان

قزلباش و هزاره در لابه لای تاریخ افغانستان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 29 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 29 رای
"قزلباش و هزاره در لابه لای تاریخ افغانستان" عنوان کتابی است در 560 صفحه با فهرستی از نامها، اقوام و قبایل که به طور مرغوب و آراسته در آلمان چاپ شده است.
احمد علی محبی، نویسنده این کتاب که سالها در انجمن تاریخ به کار ورق گردانی تاریخ و پژوهش های تاریخی سرگرم بوده، از پانزده سال بدین سو در غربت آباد غرب و به رغم علالت مزاج، به تفحص و تصفح در آثار گوناگون پرداخته است. او کتابی شایسته در ذکر احوال و کارنامۀ هزاره ها و قزلباش های کشور، رقم زده است. محبی در آغاز کتاب زیر عنوان چکیده می نویسد:
«پیشینۀ فراموش شده و باز عمدا کنار گذاشته شدۀ قزلباشان در افغانستان، متشکل از سی و دو قبیلۀ ترکمن و تاجیک، دوران یافته در خطۀ خراسان و عراق عجم (قسما ایران امروزی) و آناتولی که در آداب و رسوم و معتقدات و گرایش ها غالبا همسو و همسان اند، رسما در نیمۀ دوم قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی)، نام گذاری شده و کارنامه هایشان چون یک واحد اجتماعی سخت فعال، در بسا از کتابها درج و ثبت است. حالا جای آن دارد که پنهان کاری های دورۀ معاصر، پرده برداری و فراموش شده ها تازه و رو شود.» آن گونه که از این چند سطر بر می آید و خواننده در همان ورق گردانی نخست پی می برد، نویسنده بر آن است تا غباری را که بر چهرۀ تاریخی این واحدهای اجتماعی فرو افتاده است، بزداید و سهم این اقلیتها را که در سرزمین مان، سالها زیر فشار و ناروایی ها قرار گرفته بودند، آشکارا کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
580
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
farshid_ett
farshid_ett
1395/09/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قزلباش و هزاره در لابه لای تاریخ افغانستان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
قزلباش و هزاره در لابه لای تاریخ افغانستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک