رسته‌ها
دستور زبان فارسی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
دکتر پرویز خانلری این کتاب را به منظور آموختن قواعد زبان فارسی تألیف کرده. دو بخش اول کتاب برای آموزش در دبیرستانها نوشته شده که کتابهای سابق دستور، متفاوت بوده است. در این روش، جمله به عنوان کوچکترین واحد گفتار و پیامرسانی، مبنای بحث قرار گرفت که خود به دو قسمت اصلی نهاد و گزاره تقسیم شده و هر جزء به بخشهای دیگر قابل تقسیم است. هدف از این روش، یادگیری زبان به صورت متوالی و منطقی بوده یعنی آموختن هر نکته، تکمیل نکات قبلی و مقدمه مطلب بعدی باشد. در بخش سوم کتاب نیز، به مبحث نحو از دیدگاه جدید نگریسته شده که تکمیل مقاله استاد خانلری در مجله سخن بوده است. بخش چهارم بحث درباره ریشه پسوند مصدر در زبان فارسی و تحول تاریخی آن در سه دوره باستان، میانه و جدید است که نخستین بار در مجله دانشکده ادبیات تهران به چاپ رسیده بوده. در بخش پنجم کتاب نیز، مقالات گوناگون مؤلف درباره برخی نکات خاص دستوری گرد آمده است. بخش ششم متضمن نکته هایی است که در نوشته های امروز متداول شده ولی زیبا و فصیح نیست. این دو بخش اخیر به تدریج در دوره های بیست و دو گانه مجله سخن به طبع رسیده. این کتاب اولین بار در سال 1351 شمسی توسط بنیاد فرهنگ ایران به زیور طبع آراسته شد. کتاب حاضر چهارمین چاپ آن است که در انتشارات بابک به نیابت از این بنیاد به طبع رسیده.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
374
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1396/01/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دستور زبان فارسی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
[quote='Daftarpour']اون سه جلدی تاریخ زبان فارسیه که اون هم تا چند قرن پیش رو در بر می‌گیره و متأسّفانه موفق نشد هم اونو تکمیل کنه و هم فرهنگ تاریخی زبان فارسی رو. ضمناً این کتاب و کتابهای زیادی از انتشارات بنیاد فرهنک ایران رو که با نام دیگه‌ای الآن فعالیّت می‌کنه و از مؤسّسات دولتیه به رایگان برای استفادۀ همه تو اینترنت گذاشته شده. [/quote]
بله همینگونه است که میفرمایید، از زنده یاد استاد خانلری کتاب دیگری نیز به نام"زبان شناسی و زبان فارسی" موجوده که آن اثر نیز توسط بنیاد فرهنگ در سال 47 چاپ و منتشر گردیده.
دوستان در این سایت میتونند کتابهای بسیاری در این زمینه رو مشاهده نمایند. هرکدام که در کتابناک نیست رو در سایت آپلود کرده تا جهت دسترسی بهتر علاقمندان در آرشیو سایت موجود باشد.(فقط خواهشی که دارم دوستان پیش از بارگذاری هر کتاب لطفا کتاب رو باز کرده و برخی اشکالات کتاب رو که میشه در نرم افزارهای رایج نیز برطرف نمود تصحیح نمایند تا کیفیت آن جهت مطالعه علاقمندان بهتر گردد.)
http://parsianjoman.org/?p=5130
اون سه جلدی تاریخ زبان فارسیه که اون هم تا چند قرن پیش رو در بر می‌گیره و متأسّفانه موفق نشد هم اونو تکمیل کنه و هم فرهنگ تاریخی زبان فارسی رو. ضمناً این کتاب و کتابهای زیادی از انتشارات بنیاد فرهنک ایران رو که با نام دیگه‌ای الآن فعالیّت می‌کنه و از مؤسّسات دولتیه به رایگان برای استفادۀ همه تو اینترنت گذاشته شده.
[quote='kaydan']دوست گرامی دستور زبان استاد خانلری نسخه کامل اون در واقع سه جلده.[/quote]
این کتاب هم جزء copy right محسوب میشه سه جلدش؟
دوست گرامی دستور زبان استاد خانلری نسخه کامل اون در واقع سه جلده.
با عرض سلام به محضر همه و تشکّر از آپلود-کنندۀ گرانقدر، به عرض می‌رسونم که از این دستور خیلی ارزشمندِ دکتر خانلری دو نسخۀ متفاوت توی سایت هست. یکی در اواخر دهۀ 40 و اوایل دهۀ 50 شمسی برای سه سالِ دورۀ اوّل دبیرستان تدوین شده بود و دو بخش نخست همین کتاب هست امّا برای هر درس تمریناتی داره ولی متأسّفانه کیفیّت چندان مطلوبی نداره و محتاج به ویراش زیادیه. نسخۀ دیگه‌ش همینه که قبلاً توی اینترنت بدون بخش‌های پایانیِ نسخۀ حاضر منتشر شده. نسخۀ حاضر همون کتاب درسی و نسخۀ کامل بنیاد فرهنگه که فاقد اون تمرینات کتاب درسیه و 4 بخش دیگه هم اضافه بر اون داره که در حقیقت مقالاتی هستن که توی مجلّۀ سخن و کتابهای دیگۀ مرحوم دکتر خانلری هم اومده‌ن. متأسّفانه صفحات 41، 44، 45، 48، 49، 52، 53، و 56 این کتاب کیفیّت نامطلوبی دارن که این حقیر صفحات مزبور رو از نسخه‌های قبلیِ موجود در اینترنت گرفته و جایگزین اونها کرده و حواشی راست و چپ و بالا و پایین را هم تقریباً یکسان و هم-اندازه کرده و انشاءالله اگه عمری باشه تقدیم محضر آپلود-کنندۀ ارجمند و دوستان دیگه می‌کنم. فقط این نسخه رو فعلاً دانلود کنین که امیدی به زندگی نیست و معلوم نیست زنده بمونم و اونو تقدیم کنم. سلامت و شاد و موفّق باشین.
دستور زبان فارسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک