رسته‌ها

راهنمای تدوین راهبرد ملی فناوری اطلاعات

راهنمای تدوین راهبرد ملی فناوری اطلاعات
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
با توجه به اینکه مهم‌ترین هدف بانک توسعه ‌اسلامی از مشاوره و مشارکت در این مطالعه، افزایش هرچه بیشتر آگاهی کشورهای عضو درباره اهمیت فناوری اطلاعات است، این مطالعه به‌جای پاسخ به چگونگی، بیشتر بر چیستایی، زمان، و برخی چرا‌ها تأکید دارد. این گزارش در نظر دارد مطالعه‌ای برپایه دانش گذشته و حال این قلمرو بنیان نهد،‌ به این امید که سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، رهبران دولتی،‌ تجاری، اجتماعی، ‌و دانشگاهیان به‌ویژه در کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی به درک عمیق‌تری برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و کنش دسته‌جمعی دست یابند. در چنین زمینه‌ای و با درنظرگرفتن اینکه بیشتر کشورهای عضو فاصله زیادی از برخورداری از فناوری و اقتصاد دانش‌محور دارند، تعریف‌های کلی زیر در این گزارش به کار برده شده‌اند.

فنّاوری: اگر فنّاوری به‌تنهایی در این متن به کار رفته باشد، به معنای به‌کار‌گیری دانش و فرآیند‌های موجودی است که سازمان‌ها و دولت‌های ملی به کمک آنها از نیروی‌کار، سرمایه، منابع ‌طبیعی و اطلاعات خود برای نیل به اهداف خاص خود، بهره‌گیری کرده، آنها را سازماندهی و مدیریت می‌کنند.

فنّاوری اطلاعات (IT): نوعی از فنّاوری است که دولت‌ها و سازمان‌ها به کمک آن، دانش و اطلاعات را سازمان‌دهی، پردازش، مدیریت و به‌کارگیری کرده و گسترش می‌دهند. این دانش‌ها و فرآیند‌ها، مرتباً در سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه‌ها، سیستم‌های اتباط داده‌ها، و پردازش داده‌ها گنجانده می‌شوند.

فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (ICT): تعریف کلی و رایج فنّاوری اطلاعات به‌علاوه فناوری‌های مرتبط با ارتباط از راه دور و فرستنده‌ها و انتشار داده‌ها، شامل اینترنت و تجهیزات الکترونیکی مصرفی مثل تلفن همراه و دستیاران دیجیتالی شخصی((PDAs‌ها است.
راهبرد: تصمیمات، گزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در‌ میان‌مدت و بلند‌مدت (5 سال و بیشتر) برای نیل به مزیت‌های رقابتی، متفاوت و متمایز است و خط‌مشی‌ها و رویکردها با هدف تحقق راهبرد را در‌برمی‌گیرد.
راهنما: چارچوب کلی مفهومی جمعی، که به تشریح عناصر اصلی و روابط آنها با یکدیگر کمک می‌کند.

در این گزارش اصطلاحات فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌جای یکدیگر به کار رفته‌اند، تا بازتاب همگرایی روز‌افزون بخش‌های ارتباط از راه دور، فرستنده‌ها و فنّاوری اطلاعات باشند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
297
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1395/06/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی راهنمای تدوین راهبرد ملی فناوری اطلاعات

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
راهنمای تدوین راهبرد ملی فناوری اطلاعات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک