رسته‌ها

سفرنامه دوراند: مربوط به هیات سرتی موردوراند وزیر مختار انگلیس در ایران

سفرنامه دوراند: مربوط به هیات سرتی موردوراند وزیر مختار انگلیس در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
حاوی مطالبی مربوط به هیات سرتی موردوراند وزیر مختار انگلیس در ایران

مقدمه مولف:
این کتاب جز شرح مختصری از یک مسافرت پاییزی در ایران باختری چیزی در بر ندارد. خواننده در این کتاب کوچکترین اشاره ای نسبت به مسائل سیاسی نخواهد یافت. و ادعای آنکه آگاهی های با ارزش و تازه ای نظیر آنچه به وسیله دیگران به ویژه سیاح شگفت انگیزی چون خانم بیشاپ درباره این کشور شرح داده شده است به دست دهد در میان نیست. ولی این سفر به سختی مجذوبم کرد و امید چنان است که میسر شود توجه آنانکه دوستدار قرائت داستانهایی درباره مسافرت به مشرق زمین هستند به آن جلب شود. وظیفه خود میدانم از شوهرم و آقای ارنست ری، عضو سفارت، برای مساعدت های فراوانی که نسبت به من مبذول داشته اند، تشکر کنم. من آزادانه از روزنامه های بین راه آنها به امانت می گرفتم و آقای رنی نیز در کمال محبت با بذل عکسها و یادداشتهایش به من کمک کرد. ای کاش توفیقی نصیبم می شد که از خانواده سوروگین ساکن تهران نیز برای اینکه مرا در مورد استفاده از عکس هایشان مجاز کردند، سپاسگزاری کنم.
ا. ر. دوراند
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
212
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/05/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه دوراند: مربوط به هیات سرتی موردوراند وزیر مختار انگلیس در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
2
این کتاب، خاطرات همسر مورتیمر دراموند در سفر گروهی از تهران به غرب کشور و بازگشت به تهران است. بنابراین نویسنده‌ی کتاب فاقد دیدگاه تیزبینانه‌ی بسیاری از سفرنامه‌نویسان دیگرست و اصلا گویا سِمتی هم در دولت بریتانیا ندارد. نویسنده تقریبا به هیچ نکته‌ی کلیدیِ جامعه‌شناسانه یا سیاسی یا فرهنگی نمی‌پردازد و تنها به شرح سفر خود و درک زیبایی‌شناختی خود علاقه دارد. اگر دنبال یک کتاب تاریخی به‌مثابه سند هستد، این کتاب به درد نمی‌خورد ولی اگر یک کتاب برای لذت و کمی تاریخ می‌خواهید کتاب خوبی است.
سر مورتیمر دوراند سببساز جدایی رسمی نواحی پشتو نشین جنوب افغانستان و انظمام ان به هند بریتانیا گردید که اکنون ایالت سرحد پاکستان را تشکیل داده است.
امیر عبدالرحمان خان گمان دارم طی معاهده گندمک در ازای امارت افغانستان تحت الحمایگی بریتانیا را پذیرفت.
تا کنون این پیمان مورد انتقاد شدید افغان ها در هر شیوه حکومت از پادشاهی امان الله خان تا دوران نفوذ مستقیم روس ها و زمان حال بوده است.
البته در روزگار احمد شاه درانی که به دلیل خلا قدرت پس از مرگ نادر قدرت مرکزی وجود نداشت پادشاهی و یا بقولی امپراتوری درانی از نیشابور تا کشمیر و ساحل مکران کشیده بود اما پس از مرگ احمد شاه این امپراتوری به سرعت تجزیه شده و برای تیمور شاه سرزمین های پشتو نشین ماند و همواره بر سر سند و پنجاب میان قدرت نوظهور سیک جنگ برقرار بود.
افغان ها بدشان نمی آید برای رسیدن به ساحل دریای عمان و داشتن بندر به بلوچستان ایران و یا پاکستان دست درازی نمایند ئو با وجود تمامی گرفتاری های خرد و کلان این دیار گرفتار جنگ و خرافه و تعصب ایران همواره باید گوش بزنگ خطر نفوذ افغان ها به بلوچستان باشد تا حکایت هرات و سیستان و هیرمند دگرباره تکرار نشود.
سفرنامه دوراند: مربوط به هیات سرتی موردوراند وزیر مختار انگلیس در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک