رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ایران قدیم، مهد تمدن جهان
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 69 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 69 رای
آرشیو تصاویر: محمد‌علی جدید‌الاسلام

«ایران قدیم، مهد تمدن جهان» نوشته فرشاد ابریشمی شامل تصاویر بناها و آثار باستانی کهن ایران از دوره ایلامی‌ها تا روزگار قاجاریه است. این کتاب تنها گردآوری عکس‌های قدیمی نیست، بلکه سفری به تاریخ ایران و دیدن تکاپوی بی‌وقفه ایرانیان در گذر از پیچ و خم‌های تاریخ است.
خبرگزاری ایبنا، «ایران قدیم، مهد تمدن جهان» شامل تصاویر بناها و آثار باستانی کهن ایران از دوره ایلامی‌ها تا روزگار قاجاریه است. تصاویر کتاب یادآور روزگارانی است که شهرها گسترش نیافته بود و بناها پیکره‌ای قدیمی داشت.
عکس‌های برگزیده کتاب در هفت بخش آورده شده‌اند. این بخش‌ها همراه با توضیحاتی کوتاه درباره تاریخ و پیشینه شهرها و نیز تاریخ ثبت هر تصویر است.
در بخش نخست کتاب، عکس‌هایی از استان‌های همدان و فارس آمده است که در میانه سال‌های 1270 تا 1325 گرفته شده‌اند. دورنمایی از شهر همدان در سال 1306 و میدان‌های شهر در سال 1312 خواننده را به گذشته‌های دور می‌برد.
تصاویر کتاب یادآور روزگارانی است که شهرها گسترش نیافته بود و بناها پیکره‌ای قدیمی داشت
به همین گونه عکس‌هایی دیدنی از پاسارگاد، آرامگاه کوروش هخامنشی، تل قاجار در سال 1270 خورشیدی و نیز عکس‌هایی که در دهه 20 گرفته شده‌اند و باستان‌شناسان و کارگران را در حال کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد. اینها سفری در دل روزهای سپری شده‌ای است که به تاریخ پیوسته‌اند.
عکسی از دروازه قرآن شیراز در سال 1280 و عکس دیگری از همانجا در سال 1324 نشان می‌دهد که در فاصله زمانی کوتاهی، این بنای تاریخی چه دگرگونی‌های یافته است. در عکس نخست، در کنار بنا مردانی سوارکار با لباس‌های قاجاری دیده می‌شوند و در تصویری دیگر جاده آسفالته‌ای دیده می‌شود که محل گذر اتوبوسی است.
عکس حافظیه شیراز در سال 1290 یادآور بنای آرامگاه قدیمی حافظ است. تصاویری از خیابان‌های رودکی، سعدی، فردوسی و چهار راه زند شیراز نیز بر دیدنی‌های این بخش می‌افزاید. باز می‌توان از عکس‌های جذابی یاد کرد که بازار وکیل شیراز را در سال 1294، مجلس مردان شیرازی را در همان سال‌ها و تصویر دسته جمعی دانش‌آموزان و آموزگاران دبستان عصمتیه را در سال 1306 نشان می‌دهد.
عکس حافظیه شیراز در سال 1290 یادآور بنای آرامگاه قدیمی حافظ است. تصاویری از خیابان‌های رودکی، سعدی، فردوسی و چهار راه زند شیراز نیز بر دیدنی‌های این بخش می‌افزاید
بخش دوم کتاب به عکس‌هایی تاریخی از استان‌های اصفهان و یزد و کرمان اختصاص داده شده است. قدیمی‌ترین تصویر مربوط به سال 1252 خورشیدی است و جدیدترین آن به سال 1340 برمی‌گردد. عکس مربوط به میدان نقش جهان در سال 1275، شماری از مردان روزگار قاجار را نشان می‌دهد که نزدیک بنای عالی قاپو ایستاده‌اند و در تصویری دیگر که چهار سال بعد گرفته شده است، دو زن را با چادر و روبنده و مردانی را در حال گفت‌وگو نشان می‌دهد که به فاصله کمی از مسجد شیخ لطف‌الله دیده می‌شوند.
منارجنبان اصفهان در سال 1298، کاخ آیینه در 125، نمای عمومی کاخ چهل ستون در سال 1340، شهر یزد در سال 1300 و کرمان در سال‌های دور، از دیگر تصاویری است که خواننده را با بافت کهن شهرهای ایران و نوع پوشش زنان و مردان آن سال‌ها و نکته‌های بسیار دیگر آشنا می‌کند.
بخشی نیز به مسجد جامع کرمان در سال‌های 1292 و 1297 اختصاص یافته است و بخشی دیگر مربوط به مدارس قدیم کرمان است. نمایی از شهر کرمان در سال 1300، یادآور ایران کهن است؛ یعنی روزگارانی که شهرسازی‌های مدرن امروزی، بافت شهرها را دگرگون نکرده بود. در آغاز هر بخش نیز توضیحات مختصری آمده است تا زمینه آشنایی خواننده با دیرینگی تاریخی هر شهر فراهم شود.
عکس مربوط به میدان نقش جهان در سال 1275، شماری از مردان روزگار قاجار را نشان می‌دهد که نزدیک بنای عالی قاپو ایستاده‌اند و در تصویری دیگر که چهار سال بعد گرفته شده است، دو زن را با چادر و روبنده و مردانی را در حال گفت‌وگو نشان می‌دهد
خواننده از رهگذر عکس‌ها، سفر تاریخی خود را با تصاویری از بناهای تاریخی و مردان حکومت‌گر قاجاری ادامه می‌دهد. تصویری از دروازه دولت تهران در سال 1265، تفاوت بسیار این مکان را با آنچه امروزه وجود دارد، نشان می‌دهد. کاخ گلستان در سال 1290 (دوره ناصرالدین‌شاه) و سرخه حصار، باغ فردوس، دوشان تپه و سردر سلطنت آباد در سال‌های 1270 تا 1287 از دیدنی‌هایی است که چشم‌اندازی زیبا پیش روی خواننده می‌گسترد.
پارک ظل‌السلطان در سال 1270، طراحی فضای سبز، طراوت و زیبایی بنا را تصویر می‌کند و عکس‌هایی دیگر از کامرانیه در سال 1270، بنایی را نشان می‌دهد که دیگر وجود ندارد و تخریب شده است. از عکس‌های دیدنی دیگر، که یادآور رویدادهای تاریخی نیز هست، مراسم تشییع جنازه ناصرالدین شاه قاجار در سال 1313 قمری است و نیز مجلس شورای ملی در سال 1340 خورشیدی. دورنمای میدان توپخانه در سال 1265، بر جلوه‌های کتاب و تنوع عکس‌های قدیمی می‌افزاید.
عکس‌هایی از مازندران، گلستان و گیلان نیز زیبایی بی‌مانند آن بخش از سرزمین ایران را در سال‌های 1268 تا 1340 خورشیدی تصویر می‌کند. عمارت ناصرالدین شاه و باغ برج نور در سال 1270 سرآغاز عکس‌های این بخش است و ساختمان آجری امام‌زاده یحیی در شهر ساری، خواننده را به روزگار قاجاریه می‌برد.
پارک ظل‌السلطان در سال 1270، طراحی فضای سبز، طراوت و زیبایی بنا را تصویر می‌کند و عکس‌هایی دیگر از کامرانیه در سال 1270، بنایی را نشان می‌دهد که دیگر وجود ندارد و تخریب شده است
در تصویری دیگر، گروهی از مردمان بندرترکمن در کنار فرماندهان روس در سال 1294 دیده می‌شوند و در عکس‌هایی دیگر، ساختمان شهرداری رشت در سال‌های 1318 و 1339 گنجانده شده است. جاده کنار رودبار در سال 1278 و دورنمای شهر منجیل در 1288، تغییرات شتابان شهرها و جاده‌های ایران و تفاوت زندگی مدرن امروز با گذشته را آشکار می‌سازد.
بخش سمنان و خراسان نیز آکنده از عکس‌های دیدنی تاریخی است. به ویژه باید از عمارت حکومتی سمنان، چشمه علی دامغان، دورنمای شهر شاهرود، آرامگاه بایزید بسطامی، عمارت خورشید (کلات نادری) و عمارت حکومتی بجنورد یاد کرد که همگی دهه‌های پایانی سده سیزدهم و روزگار قاجاریه را نشان می‌دهند. در انتهای بخش هم عکس‌هایی از رجال آن دوره و صاحب منصبان نظامی دیده می‌شود.
از بخش‌های دیگر باید از قسمتی یاد کرد که مربوط به گذشته‌های آذربایجان، اردبیل و زنجان است. این عکس‌ها به سال‌های 1265 تا 1352 بازمی‌گردند. باغ صاحب دیوان تبریز هنگام ورود مظفرالدین شاه در سال 1274 از تصاویر تاریخی این بخش است. همچنین تصویر مظفرالدین شاه در تفرجگاه سلطانیه در 1280 و تصاویر مردان اسلحه به دوش مشروطه‌خواه، دوره پرتلاطم آن سال‌ها را تصویر می‌کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
ramin12345
ramin12345
1394/05/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایران قدیم، مهد تمدن جهان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
سلام میشه کتاب تهران روزگاران قدیم فرشاد ابریشمی رو هم بذارید،شدید بهش نیاز دارم
ایران قدیم، مهد تمدن جهان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک