رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

ایرانشهر بر مبنای جغرافیای موسی خورنی

ایرانشهر بر مبنای جغرافیای موسی خورنی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 49 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 49 رای
شهرستان های ایرانشهر یا کتاب شهرستان‌های ایران کتاب منحصر بفردی است که به زبان پهلوی، در واپسین سده‌های فرمانراویی ساسانیان نوشته شده‌است.
نامی از نویسندهٔ ایرانی آن برجا نمانده‌است. این کتاب به بیان تاریخ، نام و ساختار سیاسی شهرهای «ایرانشهر» و بیان ویژگی این شهرها در تاریخنگاری ایرانیان می‌پردازد. این کتاب به گمان پژوهشگران می‌تواند همان کتاب «یادگار شهرها» باشد که در بندهش یاد شده که نوشتن آن را با دستور قباد یکم می‌داند.

موسی خورنی مورخ ارمنی عصر ساسانی، این کتاب کم نظیر را به زبان ارمنی ترجمه کرده‌است. این اصل پهلوی این کتاب ارزشمند که در زمان ساسانیان در سه برگ تألیف شده، از بین رفته‌است. تنها ترجمه‌ای از آن بوسیلهٔ موسی خورنی به دست آمده‌است که جغرافیای موسی خورنی نامیده‌می‌شود و مبنای تحقیقات بعدی دیگر محققان در قرون متأخر را تشکیل می‌دهد. متن اصلی کتاب جغرافیای موسی خورنی به دو صورت دو نسخه‌ای یعنی متن کامل و دیگری متن خلاصه شده، بجای مانده‌است.

در این رساله، ایران‌شهر، برحسب جهات چهارگانه، به چهار ناحیهٔ شرق و غرب و جنوب و شمال تقسیم شده‌است. چنین تقسیم بندیی از زمان خسرو انوشیروان رواج یافته‌است. در این رساله نخست نام شهرهایی می‌آید که در ناحیهٔ شرق خراسان قرار داشته‌اند و با سمرقند شروع می‌شود. در این رساله، همانند اغلب آثار زبان پهلوی، اسطوره‌ها و واقعیت‌های تاریخی درهم آمیخته‌شده‌اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/04/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایرانشهر بر مبنای جغرافیای موسی خورنی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
[quote='armandom']با سلام
کتاب اشتباه آپلود شده است . فایل موجود این کتاب است : ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه،
اگر امکان دارد ، لطفا اصلاح فرمایید.
با تشکر[/quote]
لینک کتاب تصحیح شد.
با سلام
کتاب اشتباه آپلود شده است . فایل موجود این کتاب است : ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین شاه،
اگر امکان دارد ، لطفا اصلاح فرمایید.
با تشکر
کتاب نقش مهمی در شناخت جغرافیای تاریخی ایران زمین باستانی و فلات ایران دارد
کتاب ایرانشهر در جغرافیاى تاریخى بطلمیوس اثرى ارزشمند است که در ایران با نام مارکوارت گره خورده است. در جغرافیاى تاریخى ایران نمى توان مطالعه کرد و از این اثر بى نیاز بود. با سپاس از کتابناک براى درج این اثر.
کتابی بسیارخوب که مدتهابودبدنبالش می گشتم باسپاس
ایرانشهر بر مبنای جغرافیای موسی خورنی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک