رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
داستان لیلی و مجنون
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 49 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 49 رای
برگردان به نثر: مژگان شیخی

لیلی و مجنون نام مجموعه شعری از نظامی گنجوی شاعر پرآوازه ایرانی است. این مجموعه سومین مثنوی از مجموعه مثنوی‌هایی است که به خمسه نظامی معروف هستند. بیشتر محققان اعتقاد دارند که بن‌مایه‌های پراکنده این داستان برگرفته از اشعار و افسانه‌های فولکلور در زبان عربی است که توسط نظامی ایرانی‌سازی شده است. کراچکوفسکی برای شخصیت مجنون، هویت واقعی قائل است و او را یکی از اهالی عربستان در اواخر سده اول هجری می‌داند. ولی طه حسین تردید جدی به واقعی بودن شخصیت مجنون وارد می‌کند. یان ریپکا افسانه لیلی و مجنون را به تمدن بابل باستان منسوب می‌داند.
اگرچه نام لیلی و مجنون پیش از نظامی گنجوی نیز در اشعار و ادبیات فارسی به چشم می‌خورد، ولی نظامی برای نخستین بار، آن را به شکل منظومه‌ای واحد به زبان فارسی در ۴۷۰۰ بیت به درخواست پادشاه شروان به نظم کشید. نظامی خود از بابت این سفارش ناراضی و بی‌میل بوده‌است و کار را در چهار ماه به پایان برده‌است. وزن این مثنوی جدید بوده و پس از نظامی شعرای زیادی در این وزن داستان‌های عاشقانه سروده‌اند. همچنین ده‌ها شاعر در ایران، هند و ترکستان منظومه‌هایی را به استقبال از لیلی و مجنون نظیره پردازی کرده و شعرای دیگری نیز به داستان نظامی شاخ و برگ بیشتری افزوده و یا آن را تغییر داده‌اند. منظومه لیلی و مجنون در مقایسه با منظومه خسرو و شیرین از همین شاعر، به درک تفاوت‌های فرهنگی اعراب و ایرانیان کمک می‌کند. شخصیت‌های داستان در روایت نظامی قراردادی بوده و تحول زیادی از حوادث داستان نمی‌پذیرند. منظومه لیلی و مجنون به زبان‌های مهم غربی ترجمه و منتشر شده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/10/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی داستان لیلی و مجنون

تعداد دیدگاه‌ها:
5
چقدر حرف ها می زنند نادانسته ...
کمی هم بخوانید علمی پیدا کنید وبعد لب به سخن بگویید..
مردمان حتی پشت سر لیلی و مجنون هم سخن می گویند بی پروا
داستان آن دو را گویی دیگر شنیده بودم ..وچه خوب است خواندم و از آن شنیده ها..راستین را جستم
لیلی و مجنون نظامی ،از بهترین منظومه های شعر ایران است ،ولی حافظ همه حرف نظامی را در یک بیت گفته .
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آنست که مجنون باشی
این داستان عاشقانه واقعا عالیه هر خطش رو می خوانی به عالمه باید گریه کنی.
( البته آدم های با احساس).
کسی می تواند اطلا عات نسبتا جامعی از مرحوم نظامی در ینجا قرار دهد. زندگی او بشدت در تاریکی است. و من خود اطلا عات خیلی زیادی از ان ندارم.
این داستان اگرچه ریشه ای تازی دارد، ولی ذوق و هنرمندی ادبی ایرانی توانسته به آن رنگ و بویی دیگر دهد و داستان لیلی و مجنون را برای همیشه در پهنه ادبیات فارسی ماندگار سازد. امیرخسرو دهلوی هم کتابی دارد به نام «مجنون و لیلی» که به پیروی از نظامی نوشته است.
داستان لیلی و مجنون
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک