رسته‌ها

شرح حال نابغه شهیر ایران ابوریحان بیرونی

شرح حال نابغه شهیر ایران ابوریحان بیرونی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 68 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 68 رای
ابوریحان بیرونی دانشمند به نام ایرانی است که در دروه سامانی و غزنوی می‌زیست. او جزو اولین کسانی است که برای یافتن وزن مخصوص اجسام، وقت زیادی گذاشت. ابوریحان در زمینه فلسفه، ریاضیات، تقویم، جغرافیا، تاریخ و دیگر علوم عصر خود، سرآمد دانشمندان و اندیشمندان عصر بود. شاید بی‌راه نباشد اگر ابوریحان بیرونی را بزرگ‌ترین دانشمند تمامی اعصار بدانند؛ چراکه هرچه زمان می‌گذرد، هر روز جنبه‌ای از شخصیت علمی وی نمودار می‌شود که در زمان‌های پیش، مغفول بوده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
86
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/03/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شرح حال نابغه شهیر ایران ابوریحان بیرونی

تعداد دیدگاه‌ها:
9
این کتاب در واقع همان مدخل ابوریحان بیرونی در لغتنامه دهخدا است. مطابق شیوه ی همیشگی مرحوم دهخدا در تحقیق، ایشان صفحاتی را از آثار قدما و متاخرین آورده اند: بخشی از نامه دانشوران (دانشنامه ی معروف دوره ی قاجار) و صفحاتی از ترجمه مقدمه آلمانی تحقیق ماللهند نقل کرده و ترجمه ای از پرسش و پاسخ بیرونی و ابن سینا آورده اند. با این حال کتابی خواندنی است. تحقیقات جدیدتر درباره ابوریحان را آقای دکتر اذکایی (که عمرشان دراز باد) انجام داده اند.
[quote='alitad']لینک دانلود غیرفعال شده است.[/quote]
لینک تصحیح شد.
محاسبه شعاع کره زمین به روش ابوریحان بیرونی
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (۳۵۲ ه.ش. ۴۲۷ ه.ش) یکی از بزرگترین علمای تاریخ ایران است. وی یک ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف بود که با اکتشافات خود همراه با دیگر دانشمندان بنام، مقدمات ورود به علوم جدید امروزی را پایه‌گذاری کرد. وی در شهر (کاث) “بیرون” از روستاهای خوارزم (قسمتی از ازبکستان کنونی) به دنیا آمد. پشتوانه‌ی خانوادگی، ایشان را علاقه‌مند به تحصیل علوم زمان خود کرد. او کسی بود که اولین روش ساده اندازه گیری شعاع زمین را ابداع کرد و همچنین گمانه‌زنی‌هایی را در باب امکان حرکت دورانی زمین به دور خورشید انجام داده بود. همچنین نظراتی را مبنی بر دوره‌های مختلف زمین‌شناسی توسعه داده بود.
گفته‌ می‌شود که ابوریحان بیرونی مؤلف حدود ۱۴۵کتاب بود که بیش از ۹۰ تای آن ها مربوط به ستاره‌شناسی، ریاضی و ریاضیات زمین‌شناسی است. اگرچه بیشتر دغدغه‌ی وی در نجوم به محاسبات بر می‌گشت، با این حال به گسترش مباحث نظری نیز پرداخته است. از مهم‌ترین تالیفات بیرونی، می‌توان به کتاب قانون المسعودی اشاره کرد که اگر چه به مسائل بنیادی همانند کتاب المجسطی بطلمیوس در آن پرداخته شده است، با این حال مطالب جدیدی نیز در آن معرفی شده‌اند. بسیاری از مفاهیم نظری ابوریحان بیرونی در این کتاب یافت می‌شود.
همانند المجسطی، کتاب قانون وی نیز شامل استخراج نظری مقادیر نجومی همچنین جداول و دستورالعمل‌هایی برای تسهیل محاسبات موقعیت سیارات است. در واقع تفاوت عمده‌ی کار ابوریحان بیرونی با بیشتر دانشمندان سابق و معاصر وی، توجه وی به استخراج مفاهیم برای محاسبات بود تا صرفا تهیه جداول برای موقعیت سیارات بدون در نظر گرفتن پایه‌ها و پارامترهای لازم برای چنین محاسبی. در دوران ۷۵ سال زندگی‌اش موفق به انقلابی در روش دانستن بسیاری از مباحث علمی شد. فراست و ظرفیت تسلط وی بر بسیاری از موضوعات، در کنار توانایی او برای پیدا کردن ارتباط بین آنها برای درک بهتر، وی را در ردیف بزرگترین دانشمندان مسلمان ایرانی در تمام دوران قرار داده است.
محاسبه شعاع کره زمین به روش ابوریحان بیرونی :
این روش توسط ابوریحان بیرونی منجم و دانشمندمشهور ایرانی وضع شد . ابوریحان با روش جدیدی محیط و شعاع کره زمین را اندازه گرفت . که در کتاب “ قانون مسعودی شرح آن نوشته شده “
بوریحان نیز می خواست این کار را در صحرای گرگان(ترکمن صحرا) انجام بدهد اما به دلیل این که دستیار لایق و قابل اعتمادی نداشت از این کار دست کشید تااین که در مسافرتی که به هندوستان داشت در قلعه ای به نام” نندنه” ساکن شد و با روش جدیدی شروع به محاسبه ی شعاع زمین کرد. این دانشمند، در کتاب خود” قانون مسعودی” روش خویش را برای محاسبه ی شعاع کره ی زمین و سپس اندازه گیری محیط آن توضیح داده است.او با روشی علمی و مهندسی چگونگی محاسبه ی شعاع زمین، باکمک تعیین ارتفاع یک کوه را بیان می کند
با تمام این تفاسیر نمیتوان منکر ایرانی بودن این دانشمندان شد... حتی اگر فراتر از مرزها باشند که هستند نباید اجازه دهیم تا تمامی این دانشمندان و شعرا و عرفای این سرزمین را مصادره کنند انهم در دوره ای که حتی به خلیج فارس هم رحم نکرده و ان را خلیج عربی نامیده اند.... فکر نمیکنم هیچ ایرانی ازاد اندیشی از این واقعه خوشحال ویا بی تفاوت باشد یا با ژستهای منورالفکرانه ان را بی اهمیت جلوه بدهند و هزار دلیل پوچ هم به کار ببرند... انهم وقتی میبینیم ممالک دیگر چگونه از مشاهیر خودشان پاسداری و محافظت میکنند.. اگر امروز سمرقند و بخارا و ... از مام وطن جدا شده اند نباید فراموش کنیم که ریشه و اصل و ماهیت را نمیتوان با جداسازی خاک از بین برد... حالا هرچه میخواهند گلویشان را پاره کنند که شیخ بیرونی و... صدها همانند شیخ از ان ماست... این اشخاص متعلق به بشریت هستند و هیچ تردیدی هم در این مورد وجود ندارد اما ایرانی تبارند........
ما همه مسافران یک سیاره کوچک آبی رنگ در بی کران هستی هستیم چه جای قبیله و مرزهای سیاسی است کمی بلند اندیش باشیم دانشمندان این موجود فنا پذیر بی هدف را شاید مرحمی باشند که تریاق وار درد خود را فراموش کند حال آمریکایی افغانی و ایرانی باشند ! تاریخ بشر در این صد سال اخیر دارای جلوه ای بوده که حد اقل کسی ادعای پیام آوری از موهومات و بت سازی از آن را نداشته و دستاویز بشر دموکراسی قرارگرفته تا کودکانه این آرمان مشعشع تابان خود را مستغرق فاصله طبقاتی مارکسش کند و این داستان شاید ادامه داشته باشد تا مانیز مانند نیای خود از زمین پاک شویم و امید که سایر موجودات عالم به بدبختی و نادانی و بیچارگی مردم این کره آبی رنگ ، زمین نباشند چه نیک شوکران را سرکشید تا بنده خداوندان آتن نباشد و ایستاده مردن را شعار خود کرد تا روی زانوانش زندگی نکرده باشد و این بود سرگذشت صدر مفاخرش حال افغانی ایرانی یا اماراتی.
هر اعتقادی که منجر به جدایی انسان ها از یکدیگر شود مورد نکوهش می باشد چه دینی و چه مذهبی و قومی و نژادی. خیلی از دانشمندان که ما آن را ایرانی می نامیم در کشورهای زادگاه کنونی آنها اصلا به عنوان ایرانی از آن نام نمی برند. شما مثال امارات زدید که هیچ کونه تاریخی نداره ولی در مقابل افغانستان که زادگاه خیلی از دانشمندانی است که ما آن را ایرانی می نامیم مسلم از آنها به عنوان ایرانی یاد نمی کنند. گرچه ما هر چه داد بزنیم که آقا افغانستان یک زمانی قلمرو ایران بوده یا حتی تاجیکستان و ازبکستان(بخارا و سمرقند)!!!
درود به روان گرامیانی چون ابوریحان بیرونی که آن قدر بزرگ و متعالی هستند که کشورهای بی هویت و بی شناسنامه همچون چون امارات آرزوی این را دارندکه دانشمندی نه در سطح ابوریحان بلکه در مقیاس کوچک تری از او را در تاریخ نداشته خود داشته باشند. و چون ندارند دست به دزدی هویت این بزرگ مرد ایرانی می زنند.
نفرین به عرب هایی که دشمن ایران و ایرانی اند و نام زیبای خلیج پارس را خلیج .... صدا می زنند. نفرین نفرین نفرین
(?)(?)(?)(?)(?)(?)(?)
شرح حال نابغه شهیر ایران ابوریحان بیرونی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک