رسته‌ها

تاریخ بلعمی: تکمله و ترجمه تاریخ طبری - جلد 2

تاریخ بلعمی: تکمله و ترجمه تاریخ طبری - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 66 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 66 رای
به کوشش: محمد پروین گنابادی

تاریخ بلعمی را به لحاظ موضوع می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد: بخش اول که با آغاز آفرینش عالَم شروع می‌شود و با داستان خلقت آدم، سرگذشت سلسلۀ پادشاهان در ایران و روم ، زندگی پیامبران الهی و آغاز مسیحیت ادامه می‌یابد و با پادشاهی یزدگرد شهریار پایان می‌پذیرد.
این کتاب هم از نظر تاریخی و هم از نظر ادبی ارزشی ویژه دارد. به لحاظ تاریخی بخش اول این کتاب از منابع مهم تاریخ اساطیری ایران به شمار می‌آید.
از نظر ارزش ادبی، محمدتقی بهار معتقد است که ترجمۀ تاریخ و تفسیر طبری مهم‌ترین آثاری است که در زمینۀ تحول و پیشرفت نثر فارسی در دولت سامانیان نوشته شده است.
این کتاب یکی از نخستین کتابهای مفصل بازماندۀ فارسی است و به همین سبب، از منابع اصلی مطالعه و پژوهش در تاریخ زبان فارسی نیز محسوب می‌شود. اهمیت نثر این کتاب تا بدانجا ست که در تقسیم‌بندی دوره‌های نثر فارسی، گاه به نثر دورۀ سامانی نثر بلعمی می‌گویند.
ویژگیهای بارز نثر بلعمی عبارت‌اند از سادگی و روانی، تفصیل و اطناب در ذکر وقایع، کوتاه بودن جمله‌ها، استفاده نکردن از سجع و موازنه، به کار بردن نوادر لغات و ترکیبات کهن، آوردن مترادفات، جمع بستن کلمات عربی با نشانه‌های جمع فارسی مانند ندیمان، اسیران و ...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
632
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1392/11/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ بلعمی: تکمله و ترجمه تاریخ طبری - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
2
هفته ی پیش برای خرید 5 مجلد تاریخنامه طبری منتسب به بلعمی به کتابفروشی مراجعه کردم و درخواست این کتاب نفیس را کردم.از انجایی که قبلا همین کتاب را چاپ پیش از انقلابش را در دست دوستان دیده بودم،فلذا تا حدودی حجم کتاب و مطالب و محتوای درونی ان در خاطرم بود..با کمال تعجب وقتی کتابفروش 5 مجلد تاریخنامه طبری را روی پیشخوان گزاشت،مشاهده کردم حجم کتاب ها نصف شده است!!از طرف دیگر به چند بخش مهم از این کتاب که در خاطرم بود و چالش برانگیز بود (همانند ماجرای خواستگاری رسول از خدیجه و مستی پدر حضرت خدیجه و ...) مراجعه کردم ...مشاهده کردم حتی این داستان هم که در چاپ های قدیمی و اصیل بود هم توسط ناشر دستکاری شده قسمت های مهم آن حذف و قسمت هایی توسط ناشر جدید آن به آ« اضافه شد و کلا داستان را تغییر داده اند!!!چند ماجرای دیگری هم که در تاریخنامه طبری بود و بحث برانگیز بود و در خاطرم بود هم نگاهی کردم و دیدم همین بلا سر آن داستان ها هم آمده است...به فروشنده ماجرا را گفتم از قضا ایشان هم کتابخوان بودند و کتب تاریخ اسلام فراوان خوانده بودند.ایشان هم سخنان بنده را تایید کردند و گفتند که این کتب جدید همه سانسور شده و در مواردی اضافات بی دلیل فراوان که در کتاب نیست برای توجیه ماجرایهای چالش برانگیز و بحث برانگیز به محتوای کتاب اضافه شده است تا خواننده از اصل ماجرا به دور باشد و پرسشی برایش پیش نیایید!ایشان فغرمودند که اگر بنده میخوام نشخه ی سانسور نشده ی این 5 جلد را پیدا کنم باید به خیابان جمهوری بروم تا نسخه های قدیمی این کتاب را که دیگر چاپ نمیشود پیدا کنم.ایشان فرمودند تمام کتب تاریخی که در این 30 سال به بعد تولید میشوند همه سانسور شده هستند و در مواردی هم دست درازی به محتوا شده و مواردی اضافه شده است و جهت گیرذی خاصی را هدایت میکند.!
از سایت کتابناک به خاطر قرار دادن پی دی اف نسخه های پیشین تر سپاسگزارم.8-)
با سلام اگه میشه کتابی از هگل که درباره زیبایی شناسی هست برای دانلود بگذارید.
سپاس گزارم
تاریخ بلعمی: تکمله و ترجمه تاریخ طبری - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک