رسته‌ها
بازشناسی هویت ایرانی اسلامی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 44 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 44 رای
.
این کتاب بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی جلد 27 از مجموعه آثار مرحوم دکتر علی شریعتی را در برمی گیرد.
تمدن ایران به گفته ی دوست و دشمن شامل دو بخش است،قبل از اسلام در ایران باستان،و پس از اسلام،هر کسی که منکر این دو شود نه ایران را شناخته است و نه اسلام را!
دانشمندان فراوانی را ایران به اسلام تقدیم کرده است از جمله : فارابی ، ابن سینا ، سهروردی ، امام محمد غزالی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، خیام ، ملاصدرا ، غیاث الدین جمشید کاشانی ، ابوریحان بیرونی ، ابن هیثم و بسیاری دیگر که هم اکنون نیز فخر ایران و هر ایرانی هستند.
ما نیز باید با دیدی معتدل هر دوی این قسمت تمدن ایران را بشناسیم و با دیده ای منصفانه و بدون ستیز و تعصب های رایج تاریخ را بخوانیم و هویت خود را بشناسیم و برای امروزمان توشه برداریم.
دکتر علی شریعتی نیز کوشیده است در این کتاب این هویت را باز شناساند،و عوامل از یادبردن آن را اشاره کند و جلوی عرب زدگی و غرب زدگی مفرط را بگیرد.

فهرست کتاب :

تاریخ ایران اسلامی تا صفویه
بازگشت به خویش
دور شدن از خویش
الیناسیون انسان
ملیت و مذهب
نهضت های بازگشت به خویش در تاریخ ایران
تولد دوباره
دریغ گاه
میعاد گاه روح سامی و آریایی
ممالک همجوار

تاریخ ایران اسلامی تا صفویه
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
444
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/06/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بازشناسی هویت ایرانی اسلامی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
باسلام..میخواستم ضمن تشکر از شما خواهش کنم که کتاب اسلام ایرانی نوشته هانری کربن رو اینجا بگذارین..
درود بر شما چرا نمیشه این کتابهای دکتر شریعتی رو برای کامپیوتر دریافت کرد من تحقیق دارم و وقت کافی ندارم وبا مشکل مواجه شدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این کتاب از چهار بخش به همراه یک ضمیمه تشکیل شده است. نویسنده دراین کتاب سعی دارد با ارایه متد علمی تاریخشناسی دو مفهوم ملیت و مذهب را بازشناسد و این دو را برخلاف باور تاریخی نه با یکدیگر متناقض بلکه هر دو را متعالیساز جامعه عنوان کند و ملیت را نه نژادپرستی بلکه نوعی خودآگاهی اجتماعی از تاریخ و فرهنگ طرح می‌کند که مانع از خودباختگی اجتماعی به الگوهای غیر ملی و در نهایت به فراموشی سپاری ریشه‌های تاریخی آن ملت می‌گردد. ملیت را یک واقیت و مذهب را حقیقتی عنوان می‌کند که برخاسته از فطرت انسانی و ملی آن جامعه است. در صفحه ۱۴۰ میگوید:
بدین گونه است که می توان گفت دو تلقی نوین و مترقی از این دو مفهوم، یعنی ملیت و مذهب به همان گونه که مذهب خود را از حصارهای بسته تعبدهای موروثی که غالبا انسان و طبیعت، یعنی واقعیت را نفی می‌کنند و در برابر علم و عقل می‌ایستند رها می‌کند تا زادگاه خویش را در فطرت زلال انسانی بجوید و زیر بنای توجیه کننده ارزش‌ها در اخلاق گردد و جهان‌بینی یی ماورا علمی (نه ضد علمی) را به انسان عرضه کند. مفهوم ملیت نیز از بند عصبیت‌های قومی می‌رهد و با تکیه بر فرهنگ به جای نژاد، از تنگنای یک مادیت فیزیولوژیک بیرون می‌آید و صورت یک معنویت انسانی می‌گیرد و جوهر یک اصالت فرهنگی می‌شود.
در بخش بازگشت به خویشتن کتاب نویسنده می‌گوید:
ازین معنی است که دعوت به بازگشت به خویش بازگشت از اصالت انسان یا اومانیسم به بومی‌گری قومی و خودپرستی تنگ‌نظرانه و متعصبانه نژادی نیست، بلکه صعود از خود بیگانگی فرهنگی و بی معنایی وجودی و بی‌شخصیتی تاریخی است به مرحله متعالی خودزایی و خودآگاهی انسانی ودر نهایت، تحقق راستین اصالت انسان، سرمنزلی که نه با اسارت ملت‌ها که کار امپریالیسم و استعمار است، و نه با محو ملیت‌ها که دست آورد انترناسیونالیسم مذهبی و طبقاتی است، بلکه با شرکت فعال ملت‌های آزاد و خودآگاه و اصیل بر اساس تساوی و تعارف می توان بدان رسید.
این کتاب کتفرنس من بود
یکی از کتابهای عالی در مورد ایران واعراب یا اسلام وایران است
از مدیریت سایت متشکرم
بازشناسی هویت ایرانی اسلامی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک