رسته‌ها

اب‍وم‍س‍ل‍م‌ خ‍راس‍ان‍ی‌: ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ س‍ردار ای‍ران‍ی‌ پ‍س‌ از اس‍لام‌

اب‍وم‍س‍ل‍م‌ خ‍راس‍ان‍ی‌: ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ س‍ردار ای‍ران‍ی‌ پ‍س‌ از اس‍لام‌
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 36 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 36 رای
بر اساس اطلاعات کتابخانه ملی ایران:‌ن‍وش‍ت‍ه‌ ح‍س‍ی‍ن‌ ف‍راه‍ان‍ی‌ [ص‍ح‍ی‍ح‌: ن‍اص‍ر ن‍ج‍می]

ابومسلم خراسانی (۷۱۸-۷۵۵ میلادی) یکی از فرماندهان نظامی ایران و رهبر جنبش سیاه‌جامگان بود که توانست با براندازی حکومت بنی امیه، حکومت بنی عباس را پایه گذاری کند. نام اصلی او بهزادان پسر ونداد بود که به توصیه ابراهیم امام، یکی از بزرگان بنی عباس، به عبدالرحمن تغییر نام داد و با حکم وی رهسپار خراسان شد تا رهبری جنبش ضد اموی در این منطقه را بر عهده بگیرد. وی پس از پیروزی بر حاکم خراسان و تسخیر مرو، سپاهی را روانه عراق نمود و توانست در سال ۱۳۲ هجری قمری، مروان، آخرین خلیفه اموی را شکست دهد. با بر تخت نشستن ابوالعباس عبدالله سفاح به عنوان اولین خلیفه عباسی، امارت خراسان به ابومسلم سپرده شد. اما قدرت و نفوذ وی برای خلیفه و اطرافیان او نگران کننده بود. سرانجام، ابومسلم در سال ۱۳۷ هجری قمری، به نحو توطئه آمیزی به دستور منصور، دومین خلیفه عباسی به قتل رسید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
241
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ramin12345
ramin12345
1392/03/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اب‍وم‍س‍ل‍م‌ خ‍راس‍ان‍ی‌: ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ س‍ردار ای‍ران‍ی‌ پ‍س‌ از اس‍لام‌

تعداد دیدگاه‌ها:
3
در مورد ابومسلم باید افرادی نظر دهند که حاضرند جان و مالشان را برای سرزمینشان فدا کنند نه من ولی نکاتی در مورد این شخصیت بزرگوار شنیده ام که بازگو می کنم
1. نام اصلی ایشان هرمزان بهزادان بوده و اعراب ملخ خور چون خسارات و تلفات زیادی از ایشان دیدند برای اینکه در تاریخ عنوان نشود که عربها از یک ایرانی شکست خوردند اسم او را ابومسلم گذاشتند .
2. روحش شاد
3. محل دفن ایشان در اورشلیم می باشد عربها از جسد ایشان هم ترس داشتند به خاطر همین ایشان را در اورشلیم خاک کردند .
4.جای تردیدی نیست که ابومسلم خراسانی ایرانی میهن پرستی بود که پس از سالها بر علیه سلطه اعراب در ایران قیام نمود راهی که او آغاز نمود سپس توسط بابک خرمدین دنبال شد و از این روی بابک خرمدین همیشه می گفت : روح ابومسلم خراسانی در من حلول یافته است .
5. در مورد اینکه دوستمان گفته در زمان حال ..............شاید امروز هم ما .......... به زبان عربی تکلم می کردیم ، خدمت ایشان سوال می کنم مگه ما الان به چه زبانی صحبت می کنیم .؟
آقا واقعاً سپاس بابت این کتاب....ابومسلم برای استقلال ایران دست به کشتار صد هزار نفر زد که اکثریت اعرابی بودند که به جان و مال ملت رنج کشیدۀ ایران افتاده بودند و خون مردم رو توو شیشه کرده بودند؛ ابومسلم تصفیه نژادی کرد: ایران مال ایرانیست! قابل توجه پانترکان!
قضاوت در باره ابومسلم خراسانی دشوار است از طرفی عامل سرنگونی خاندان جنایت کاربنی امیه بوده است و از طرف دیگر عامل به قدرت رسیدن خاندان بنی عباس که در مکر و حیله دست کمی از خلفای قبلی نداشته اند. حاصل انکه به نیروی شمشیر ایرانی جکومت سراسر جنایتی از سر مردم عرب (نه ملت ایران)برداشته شد ولی همین خاندان بنی عباس تمامی نهضت های مردمی و ازادی خواه ایرانی را یکی پس از دیگری از میان برداشت . در اینکه ابومسلم فردی شجاع و با کیاست بوده شکی نیست ولی چرا در کمال ساده لوحی فریب منصور دوانقی را خورد؟ و به دست او و توطئه او پای در قتل گاه گذاشت ؟ ان موقع خاندان بنی هاشم چه میکردند و چرا از نهضت سیاه جامگان حمایت نکردند؟(معاصر امام جعفر صادق بنیان گذار مذهب شیعه جعفری) ایرانیان که از دیرباز هواخواه خاندان بنی هاشم واز محبین حاندان پیامبر بوده اند چرا فریب بنی عباس خوردند و تن به اسارت فکری اعراب دادند؟
اینها سئوالات بی پاسخ تاریخند .حقیقت انکه به قدری اوضاع فکری ایرانیان (مانند تمام ملت های مغلوب ) تحت تاثیر وعده ها و دل سپردن به بهشت موعود بوده که حضور در سپاه ابومسلم و شمشیر زدن برای به قدرت رسیدن بنی عباس عین جهاد وصواب است ولی وقتی از ان چاله در امدند درچاه بنی عباس افتادند ارزو کردند«کاش این عدل بنی عباس می رفت و ان ظلم بنی امیه باز می امد»
در زمان حال نیز بعضی از اقایان علما اصرار دارند ما اول مسلمانیم بعد ایرانی و حکایت سروری عرب و غلامی و بردگی دیگر ملل هم چنان باقیست. شاید اگر نبود ند انهائی که در زنده نگه داشتن زبان پارسی تلاش کردند شاید امروز هم ما مثل مصری ها مراکشی ها سوری ها و دیگر ملت های مغلوب به زبان عربی تکلم می کردیم و ان موقع ما اول مسلمان بودیم بعد عرب
اب‍وم‍س‍ل‍م‌ خ‍راس‍ان‍ی‌: ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ س‍ردار ای‍ران‍ی‌ پ‍س‌ از اس‍لام‌
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک