رسته‌ها
سنگ صبور
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 28 رای
نویسنده:
مترجم:
سیامند زندی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 28 رای
✔️ «سنگ صبور» نوشته عتیق رحیمی، نویسنده فرانسوی-افغان و برنده جایزه کنگور ۲۰۰۸ است. این کتاب نگاهی داستانی دارد به زندگی زنان افغانستان در دوران حکومت طالبان. در سال ۲۰۱۲ بر اساس این کتاب فیلمی به همین نام توسط کشور افغانستان و فرانسه ساخته شد که نماینده این کشور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در مراسم اسکار بود.

در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم:
او نفس می‌کشد، جلوتر می‌رود و دولا می‌شود تا چشم‌هایش را بهتر ببیند. آن‌ها باز هستند. غبار سیاه بر آن‌ها نشسته، با گوشه‌ی آستین آن‌ها را تمیز می‌کند، قطره را برمی‌دارد و در چشم‌ها می‌چکاند: یک، دو. یک، دو.
به آرامی صورت مرد را لمس می‌کند تا دوده‌ها را تمیز کند. سپس بی‌حرکت سر جای خود می‌ماند. در حالی‌که اضطراب بر شانه‌هایش سنگینی می‌کند، با همان آهنگ نفس‌های مرد و مثل همیشه نفس می‌کشد.
صدای سرفه‌های خشک و پی‌درپی زن همسایه، سکوت سپیده‌دم خاکستری را می‌شکنند. زن سرش را به سوی آسمان زرد و آبی پرده می‌گرداند. بلند می‌شود و در حالی که خرده شیشه‌ها زیر پایش خرد می‌شوند به سوی پنجره می‌رود. از میان روزنه‌های پرده، در پی زن همسایه است. فریادی بلند از سینه‌اش جدا می‌شود. با عجله به سوی در می‌رود و از راهرو خارج می‌شود اما صدای کرکننده‌ی یک تانک مانع از حرکت او می‌شود. سرگردان و حیران بازمی‌گردد. «... در حیاط خراب شده! دیوارهای همسایه...» صدای وحشت‌زده‌اش در میان صدای زنجیر تانک گم می‌شود. نگاهش دوباره اتاق را جستجو می‌کند و روی پنجره خیره می‌ماند. نزدیک پنجره می‌شود، گوشه‌ی پرده را کمی کنار می‌زند و با ناله می‌گوید: «نه، نه، این دیگه نه!»...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
120
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
bahmanabdi
bahmanabdi
1392/01/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سنگ صبور

تعداد دیدگاه‌ها:
9
من که اثار نویسنده هایی چون عتیق و خالد حسینی رو همیشه دوس داشتم و ب دیگران هم خوندنشو توصیه کردم.
این کتاب هم کتاب خوبی بود.:-)
[quote='girpen']کاری ب متنش ندارم
ولی چون ی افغانی نوشته ش از کتاب بدم امد :@[/quote]
اتفاقا باید افتخارکردکه زبان فارسی چنین نویسنده هایی داره چه ایرانی باشند چه افغان چه تاجیک
عتیق رحیمی یه رمان نویس حرفه ایه و منم یه رمان نخون حرفه ای...!
یعنی کلن با رمان میونه ای ندارم ولی فیلمای حضرت "عتیق رحیمی" رو دیدم. دو تا هم بیشتر نیست "خاک وخاکستر" و "سنگ صبور" که از نظر جغرافیا یکیه ولی از منظر میزانسن و محتوا از زمین تا آسمون تفاوت داره.
به نظرم "سنگ صبور" ساختار و محتواش درسته یعنی از فیلمساز تا سناریست( که با ژان کلود کریر نوشته) تا بازیگر و... خوب پیش میرن و کارو به سرانجام میرسونن.
درباره ی این رفیقمون "گلشیفته فراهانی" هم یکی از رل های خوبشو تو این فیلم بازی کرد... دستکم از فیلم "میم مثل مادر" که فیلمساز میخواست به ضرب و زور موسیقی و بازیهای اغراق شده حرف خودشو به کرسی بشونه به مراتب بهتر بود.
...
"میم مثل مادر" به گمونم وداع خوبی برای "ملاقلی پور" با سینما نبود.
این همین کتابی است که گلشیفته در فیلمش بازی کرده است.
از دوستان خواهش میکنم نظریات فاشیستی ندن.این سایت کاربرای زیادی داره که فارسی زبانان افغانی هستن و این باعث افتخاره که زبان فارسی گستره ای به این عظمت داره و یادمون نره، یادمون نره که در چند سال اخیر برادران افغان جور کم کاری و تکراری نویسی ایرانی را کشیده اند و آثار درخشان عتیق رحیمی، محمد آصف سلطان زاده و به خصوص خالد حسینی بوده که هم در مجامع بین المللی و هم در عموم مردم باعث تلالو زبان باستانی همه ی ما فارسی زبانان شده است
:-)
[quote='girpen']کاری ب متنش ندارم
ولی چون ی افغانی نوشته ش از کتاب بدم امد :@
[/quote]
دوست گرامی چه ربطی داره به افغانی بودن نویسنده؟
اولا" باید افتخار کرد که یک افغانی بزبان فارسی و فرانسوی بغیر از زبان خودش هم تسلط دارد.
دوما" مگر ما از نویسندگان خارجی که کتاب آنها را ترجمه کرده اند کتاب نمیخونیم؟
کاری ب متنش ندارم
ولی چون ی افغانی نوشته ش از کتاب بدم امد :@
:-)
متشکرم دوست گرامیbahmanabdi
رمانی با همین نام "سنگ صبور" از نویسنده محبوب "صادق چوبک "در این سایت نیز گنجانده شده.:x
PDF
1 مگابایت
سنگ صبور
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک