رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران

با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 86 رای
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 86 رای
موضوع کتاب «با چراغ و آینه» شعر و ادب فارسی در دوره‌های قاجار و پهلوی است. اشاره‌های پراکنده‌ای نیز به شعر و ادب در دورهٔ انقلاب و جمهوری اسلامی هم در این کتاب دیده می‌شود.
این کتاب به بررسی تأثیر ترجمهٔ آثار ادبیات جهان بر شعر معاصر فارسی می‌پردازد. او پس از پرداختن به مجموعه عوامل مؤثر اجتماعی ـ سیاسی در انقلاب مشروطه و پیش از آن بر شعر فارسی، به تبیین زمینه‌ها و چگونگی تأثیر ترجمه بر شعر معاصر ایران می‌پردازد و معتقد است، «تحولات شعر مدرن فارسی در قرن اخیر، تابعی است از متغیر ترجمه ادبیات و شعر اروپایی در قلمرو زبان پارسی.»
در بخش اول، شماری از موضوع‌های پراهمیت در قلمرو اجتماع، سیاست و فرهنگ ایران در دوره نخست و بخشی از دوره دوم را با توجه به بازتاب آن‌ها در شعر و ادب این دوره‌ها، و در بخش دوم، آرا و آثار ادبی و فرهنگی پنج تن از تجددخواهان دوره قاجار را بررسی و تحلیل شده‌است.
بخش‌های سوم و چهارم کتاب، شناسایی و تحلیل نمونه‌هایی از ترجمه شعر فرنگی یا بیگانه به فارسی و تأثیر آن‌ها بر شعر شاعران اواخر دوره قاجار تا نیمه دوره پهلوی و چندین موضوع مرتبط با آن است. همچنین بخش پنجم عبارت است از تحلیل اجمالی آثار ۲۹ تن از شاعران ایران از مشروطه تا دهه ۱۳۴۰؛ یعنی از ادیب پیشاوری تا فروغ فرخزاد. در انتها نیز چند مقاله درباره جوانبی از شعر معاصر ایران در ضمیمه کتاب آمده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/10/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
4
در این کتاب وسعت دامنه علمی استاد بر ادبیات کلاسیک و مدرن زبان فارسی کاملا هویداست.
جانشان آزاد و روحشان سبکبال. خداوند حفظشان کند
ممنون از قرار دادن این کتاب ارزشمند استاد بی همتای زبان وادب فارسی
ذهن د. شفیعی اغشته به تعصبات قومی و شهری است: کافیست به قضاوت وی درباب شعر و شاعری اخوان و شاملو در این کتاب نیم نگاهی انداخت.
البته اکثر دکتراهای ادبیات فعلی ادبیات بی واسطه یا با واسطه شاگرد وی هستند.
پروفیسور شفیعی کدکنی از نوادر روزگار است و آثار ارزشمند علمی او بی‌نظیر اند. من همیشه از خواندن آثار و نوشته های جناب استاد شفیعی کدکنی لذت می‌برم و برایش سر تعظیم فرود می‌آورم.
خداوند بر توفیقات جناب دکتر شفیعی کدکنی بیفزاید و سلامتی و طول عمرشان را خواهانم.
با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک