رسته‌ها
جاویدان خرد
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 39 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 39 رای
زیر نظر سید حسین نصر

تعداد صفحات : 222

جاویدان خرد نام مجلاتی است که توسط انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه،که بعد از انقلاب لفظ شاهنشاهیش افتاد، منتشر می شد.
و فیلسوفان و حکیمان نام آوری در از داخل و خارج ایران در این مجله مقالات خود را بچاپ می رساندند.

خِرَدِ جاویدان یا حِکمَتِ خالِده اصطلاحی در عرفان و فلسفه است که نخستین بار در غرب، آن را اگوستینوس استویکوس در سال ۱۵۴۰ به کار برد و آن را لایب‌نیتس در نامه‌ای که در سال ۱۷۱۵ نوشت بر سر زبان‌ها انداخت.

در آن نامه، لایب‌نیتس نوشت که وقتی سخن از دریابی حقیقت در نوشته‌های فیلسوفان یونان باستان و تفکیک نور از ظلمت می‌آورده، به خرد جاویدان علاقه‌مند بوده‌است. اما مدت‌ها واقعیت خرد جاویدان تحت‌الشعاع جریان رایج‌تر فلسفه غیردینی غرب که مبتنی بر نظریه تکامل تدریجی تفکر بشری و نزدیکی به حقیقت است، قرارگرفت. فقط در طی این قرن است که به برکت کشف مجدد سنت در غرب و شواهد حضور یک آموزه مابعدالطبیعی جاویدان و جهانی در بطن سنت‌های معتبر مفهوم کلیدی خرد جاویدان بار دیگر مطرح شد.خرد جاویدان، همان سنت مقدس در دین هندو و حکمت لدنیه در اسلام است. در واقع خرد جاویدان، غیر از معنایی که فیلسوفان اروپایی پس از قرون وسطا از آن می‌فهمیده‌اند، در نوشته‌های رنه گنون، آننده کوماراسوامی، فریتیوف شوئون، تیتوس بورکهارت، مارتین لینگز، ویلیام استودارت و سید حسین نصر معنای اصیل خود را یافته‌است.

این انجمن که به حکمت سید حسین نصر،اندیشمند پرآوازه ی ایرانی که روابط نزدیکی با فرح پهلوی داشت،تاسیس شد،و پس از انقلاب که نصر از ایران رفت بدست شاگرد او غلامرضا اعوانی رسید،ولی باز در چند سال اخیر،طبق فشاری که از طریق حکومت وارد شد،ساختار انجمن عوض گردیده و عبدالحسین خسروپناه که یک روحانی است بر مسند ریاست این انجمن نشست،که البته او نیز در عرصه ی فلسفه و حکمت نام شناخته شده ای است منتهای مراتب جمیع استادان با سابقه ی انجمن مانند داوری اردکانی،ابراهیمی دینانی،محقق داماد،نصرالله پورجوادی و ... با عزل اعوانی از تدریس در آنجا اجتناب کردند.

اما مقالاتی که به دو زبان در این کتاب جمع آوری شده است عبارتند از:
فرهنگ و توسعه - اعوانی
در بیان حقیقت عقل - رفیعی قزوینی
نظری به اصول و فلسفه هنر اسلامی - تیتوس بورکهارت
اصول الخمسه وحید قزوینی - محمدتقی دانش پژوه
وصیت نامه سهروردی
شجره ی الهیه - عبدالله نورانی
یادنامه حکیم ارباب اصفهانی - جلال همایی
سرّ حجاب - فریتهوف شوآن
ضمیر شاعرانه و اساطیری در مذاهب شامانی و تائوئی - توشیهیکو ایزوتسو
فرهنگ ایران و جهان امروز - احسان نراقی.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
222
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/05/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جاویدان خرد

تعداد دیدگاه‌ها:
2
یکی از مقالات جاویدان خرد راجع به وصیت شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی ست ... ایشان برای خواندن کتاب حکمت الاشراق سفارش هایی دارند؛ اینجا وصیت ایشان را نقل می کنیم :
برادرانم ! شما را به پیروی از فرمان خدا ، ترک منهیات ، توجه به نورالانوار ، نپرداختن به گفتار و کردار بی حاصل و پرهیز از افکار شیطانی سفارش می کنم .
از شما می خواهم که از این کتاب پاسداری کنید . در پرداختن به مطالب آن احتیاط را از دست ندهید . آن را با نااهلان در میان نگذارید . بعد از مرگ خود ، کارم را با شما به خدا وا می گذارم . در پایان جمادی الاآخر در سال پانصد و هشتاد و دو هجری در روزی که ستارگان هفت گانه در برج میزان گردآمده بودند ، نوشتن این کتاب به پایان آمد؛ این مطالب را جز با اهل آن ، یعنی کسانی که راه و رسم مشائیان را پیموده و عاشق نور خدا شده اند ، در میان مگذارید . علاقه مندان این مطالب باید پیش از خواندن چهل روز ریاضت بکشند ، گوشت نخورند ، با خوراک کمی بسازند ، جز نور خدا به چیزی دل ندهند و در فرمان راهنمای خود باشند .
و چون وقتش برسد وارد مطالب کتاب شوند . آنان که این نوشته را بررسی کنند خواهند دانست که چیزهایی بر زبان من جاری شده که پیشینیان و پسینیان از آنها آگاه نبودند . این مطالب را فرشتگان الهام در باطن من قرار داده اند . این کار در یک روز شگفت انگیز یک باره اتفاق افتاد . اگر چه نوشتن آن چند ماهی به طول انجامید ، زیرا گرفتاریهای سفر اجازه ی نوشتن نمی داد .
این کتاب بسیار گران قدر است . هر که حق را انکار کند گرفتار انتقام خدا خواهد شد و خداوند نیرومند و انتقام کش است . مبادا کسی چنان پندارد که می تواند بدون مراجعه به خلیفه ای آگاه از این مطالب سر در آورد .
برادرانم بدانید که یاد مرگ بسیار مهم است و سرایی دیگر جایگاه زندگی حقیقی است اگر بدانند . بسیار به یاد خدا باشید . پس نمی میرید مگر اینکه با اسلام از دنیا بروید .
پروردگارا ! ای خدا و آفریدگار همه چیز ! با ما چنان رفتار کن که شایسته ی توست و لحظه ای ما را به خودمان و دیگران وامگذار؛ خدایا خیر دنیا و آخرت را بر ما فرو ریز و شر دنیا و آخرت را از ما بازگردان . کاستی های ما را بپوشان ، آگاهمان گردان ، یاریمان ده ، پاکیزه مان کن ، به کمالمان رسان ، ما را بیاموز و با دیدار خودت خوشبختمان بگردان ! ای بهترین مایه ی امیدواری ! ای بخشنده ترین درگاه و ای مهربان ترین مهربانان !
و سپاس خدای را که مشکور است و معبود . اهل بخشش و بخشنده ی وجود ، تنها او شایسته ی سپاس است برای همیشه صلوات و سلام بر فرستادگان و پیامبرانش خصوصا بر سرور ما محمد ( ص ) و خاندان پاکش ، سلامی همیشگی و صلواتی پاک و فزاینده و فراوان. انتهای وصیت (http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=9598)
با سلام
فصلنامه علمی پژوهشی "جاویدان خرد" نشریه‌ای است تخصصی که به مباحثی مرتبط با حکمت دینی، اسلامی، ایرانی و مبادی هنر مقدس اختصاص دارد و با مدیرمسئولی دکتر غلامرضا اعوانی و سردبیری دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی منتشر می شود.
کتاب‌های خردوخردورزی ، گفتار حکیم و آینه‌های فیلسوف و چندین مجلد کتاب و نشریه دیگر درباره جایگاه فلسفی دکتر دینانی است. تا به حال چندین مقاله و فیلم مستند نیز درباره این فیلسوف ، نوشته و ساخته شده‌است.
ایشان کلاس های دانشگاهی و آزاد را (جهت استفاده ی دانشجویان فلسفه و محققین و علاقه مندان مطالعه آزاد فلسفه اسلامی) در انجمن حکمت و فلسفه ایران دارند و غیر از آن، سلسله درس هایی با عنوان "معرفت" از شبکه چهار تلویزیون ایران پخش می شود؛ بنده شاهد چند تا از برنامه های ایشان بودم؛ حقیقتا جذاب و قابل استفاده بود و لذت بردم؛ به دوستان عزیز کتابناکی که علاقه مند به فلسفه هستند هم توصیه می کنم این برنامه را که هم اکنون هم از شبکه ی 4 پخش می شود حتما تماشا کنند و لذت ببرند.وب سایت رسمی آقای دکتر دینانی http://ebrahimi-dinani.com/
اینم وبگاه رسمی "حکمت و فلسفه ایران": http://www.irip.ir/
امید که مفید باشه
جاویدان خرد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک