رسته‌ها
نهج البلاغه
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 52 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 52 رای
نهج‌البلاغه، مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای (حکمت‌ها)ی علی ابن ابی‌طالب، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم از خلفای راشدین است.

گردآورندهٔ نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است. نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابی‌طالب برگزیده‌است. مطالب این کتاب از جمله شیواترین متون عربی محسوب می‌شود.
سخنان علی ابن ابی‌طالب در این کتاب بر در سه باب آمده است:
باب اول: خطبه‌ها و اوامر
باب دوم: نامه‌ها و رسائل و وصایا
باب سوم: کلمات قصار، حکمت آمیز و مواعظ

علامه امینی در جلد چهارم کتاب الغدیر ۸۱ شرح نهج‌البلاغه را معرفی کرده‌است.[۵] معروفترین شروح نهج‌البلاغه شرح ابن ابی‌الحدید معتزلی بغدادی، شرح ابن میثم بحرانی، شرح خوئی و از معاصران، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر شیخ محمدتقی جعفری و شرح نهج‌البلاغه تالیف شیخ محمد تقی شوشتری، را می‌توان نام برد.

نخستین گردآورنده کلمات قصار علی ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ صاحب (بیان و تبیین) درگذشتهً ۲۵۵ ه.ق می‌باشد. وی صد کلمه از کلمات قصار امیرالمؤمنین را انتخاب کرده و آن را (مطلوب کل طالب من کلام امیرالمومنین علی بن ابی طالب) نامیده‌است.

تاریخ‌نگاران و حدیث‌دانان دیگری نیز به گردآوری سخنان و اندرزهای علی اقدام کرده‌اند، برای نمونه قاضی محمد بن سلامه معروف به قضاعی درگذشتهً ۴۰۵ هجری مجموعه‌ای از سخنان امیرالمومنین علی را به نام «دستور معالم الحکم و مأثور مکارم الشیم» گردآوری کرده است. ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز به نام «قانون» چاپ شده است. بسیاری از خطب و نامه‌های نهج‌البلاغه پیش از آن در کتاب «الغارات» تالیف ابواسحاق ثقفی کوفی، از دانشمندان قرن سوم (متوفی ۲۸۳ هجری قمری) آمده است. همچنین بخش بزرگی از خطبه‌های توحیدی نهج‌البلاغه در کتابهایی که یک قرن پیش از نهج‌البلاغه تالیف شده، نظیر کتاب «الکافی» شیخ کلینی و «کتاب التوحید» شیخ صدوق آمده‌است.

علی بن حسین مسعودی مورخ بزرگ که تقریبا صد سال پیش از سید رضی میزیسته‌است (اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم) در جلد دوم کتاب معروف خود «مروج الذهب» می‌نویسد: «آنچه مردم از خطابه‌های علی در مقامات و حوادث مختلف حفظ کرده‌اند، بالغ بر چهارصد و هشتاد و اندی می‌شود. علی آن خطابه‌ها را بالبداهه و بدون یادداشت و پیشنویس بیان و انشا می‌کرد و مردم هم الفاظ آن را می‌گرفتند و عملاً نیز از آن بهره مند می‌شدند.» گواهی دانشمند متتبعی مانند مسعودی می‌رساند که خطابه‌های علی فراوان بوده‌است که سید رضی از این میان در نهج‌البلاغه تنها ۲۳۹ خطبه را نقل کرده، که جنبه ادبی قویتری را به انتخاب و تشخیص او داشته‌است.

کتاب‌های تحقیقی بسیار کاملی در مورد اسناد و مدارک نهج‌البلاغه انتشار یافته که از جمله مهمترین آنها سه کتاب «روات و محدثین نهج‌البلاغه» تالیف محمد دشتی و همکاران، «استناد نهج‌البلاغه» تالیف امتیاز علی خان عرشی و ترجمه دکتر آیت‌الله زاده شیرازی و «مصادر نهج‌البلاغه‌» تألیف سید عبدالزهرأ حسینی است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
751
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hezarmasjed
hezarmasjed
1390/05/31
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نهج البلاغه

تعداد دیدگاه‌ها:
14
[quote='ابوذر ح']سایتتون بسیار مزخرف بود
یک ساعت دارم عضو می شم اما حتی نحوه دانلود کتاب رو نفهمیدم
لا اقل بگید چطور دانلود میشه؟
[/quote]
جناب ابوذر این سایت به قول شما اگه مزخرف هست ، شما دوست فرهیخته اهل ادب این جا چی کار می کنید؟:-(:-(:-(
در ثانی با مطالعه اطلاعیه های سایت که در دسترس همه کاربران در پروفایل های شخصی شون هست ، متوجه می شدین که بعضی از کتاب های سایت به علت مشکل حق نشر نمی تونن لینک دریافت داشته باشن. سپاس
سایتتون بسیار مزخرف بود
یک ساعت دارم عضو می شم اما حتی نحوه دانلود کتاب رو نفهمیدم
لا اقل بگید چطور دانلود میشه؟
:((
http://sajedin.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=77
سلام بر دوستان عزیز از اینکه کتابهای بسار ارزشمند را در سایت برای استفاده قرار دادید کمال تشکر را دارم(!)
در مورد کتب مذهبی قاعده چنین است که راویان آن اثر را مورد بررسی قرار میدهند تا با شناخت و تایید روایان از نظر علمای علم رجال و درایه میزان اعتبار آن کتاب معتوم گردد ولی متاسفانه نهج البلاغه هیچگونه سندی ندارد بلکه 400سال بعد از امام علی (ع)نوشته شده .یعنی بین نویسنده کتاب(سید رضی) و امام علی(ع)400 سال فاصله میباشد و این فاصله زمانی مستلزم اینست که راویانی در این بین باشند که این کتاب فاقد آنست و سید رضی معلوم نکرده این مطالب را از چه کسی و کدام کتاب معتبری نقل کرده است
تمامی مطالب این کتاب از فیلسوفان قدیمی سرقت شده، حالا اینکه سیدرضی نویسنده این کتاب چرا اون همه مطلب رو سرقت ادبی کرده و به اسم علی کرده جای بحث داره.
این دیدگاه بدلیل نگارش فینگلیش حذف گردید.
[edit=Mohammah_H]1391/11/27[/edit]
پرهیزکاران صاحبان فضیلتند در این دنیا...حق در نظر آنها بزرگ است و هر چه غیر حق در نظر آنها خرد و کوچک...دنیا آنها را خواست ولی آنها دنیا را نطلبیدند. به بندشان کشید ولی آنها خود را به بهای جان خریدند...قسمتی از خطبه متقین
لااقل نحوه دریافت و دانلود کتابها را شرح دهید.
سلام :کاشکی سایت دوباره مثل قبل بشه دوستتون دارم ویه دنیا ممنون
نهج البلاغه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک