رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
جریان شناسی چپ در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 28 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 28 رای
انتشارات: باشگاه اندیشه
تاریخ انتشار: ویراست اول- تابستان ۱۳۸۶

چکیده
تحولات داخلی روسیه در اوایل قرن بیستم که بر پایه های اندیشه سوسیالیستی ایجاد شده بود و بدنبال آن، انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، تاثیرات عمیقی بر جنبش ها و رجال سیاسی جهان بر جای گذاشت. ایران نیز به دلیل همجواری با روسیه و روابط سنتی میان رجال سیاسی و فرهنگی و دولتی با سیاستمداران و اندیشه ورزان روسی از این حرکت تاثیر پذیرفت. این تاثیر پذیری تا سالیان متمادی در بخش اعظمی از گروههای سیاسی و فکری و حتی بخش هایی از جنبش ضد استبدادی در ایران جریان می یابد، و عمدتاً جمعیت هایی با عناوین مختلف در طیف چپ متاثر از این حرکت تحت عناوین احزاب سوسیالیستی و یا کمونیستی در ایران ایجاد می گردد که در بسیاری تحولات ایران، دارای نقش بودند. به همین دلیل، شناخت تاریخ معاصر ایران و آشنائی با بازیگران این عرصه، نیازمند شناخت جریان هایی است که در ایجاد تحولات معاصر ایران، ایفای نقش نمودند.
نویسنده این نوشتار درصدد است تا به تبارشناسی جریان چپ در ایران از آغاز نهضت مشروطه تا اضمحلال حزب توده در ایران بپردازد و فعالیت های احزاب مختلف سوسیالیستی و مارکسیستی را در تاریخ معاصر ایران مورد ارزیابی قرار دهد.

فهرست مطالب
● نخستین تماس ایرانیان با جنبش چپ
● نخستین گروههای چپ در ایران
● از «انجمن های مخفی» تا حزب «اجتماعیون عامیون»
●رهبران حزب «سوسیال دموکراسی»
● مشروطیت و حزب «سوسیال دمکرات»
● سرانجام «حزب دمکرات»
● حزب سوسیالیست
● حزب «عدالت»، نخستین حزب کمونیستی ایران
● حزب کمونیست ایران
حزب کمونیست ایران و حکومت رضاخان
حزب کمونیست ایران و توجه به روشنفکران
● گروه مارکسیستی ۵۳ نفر
● حزب توده ایران
خط مشی حزب توده ایران
حزب توده و نهضت ملی شدن صنعت نفت
انشعاب در حزب توده
پی آمدهای انشعاب در حزب توده ایران
سازمان ها و تشکیلات وابسته به حزب توده
● جمع بندی
● پی نوشت
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
star dark
star dark
1390/04/29

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جریان شناسی چپ در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
3
دوست عزیز از شما کمال تشکر را دارم
موفق باشید
در مورد تاریخ احزاب اگر کتاب داری اپلود کنی متشکر میشم
در کتابی معظم تر هم که به احزاب ایرانی پرداخته بود در سطح جبهه ملی و نهضت ها -آزادی و خداپرستان سوسیالیست متوقف شده بود.گویا پرداختن به احزاب منطقه ای که برخی عضو سوسیال بین الملل هستند خط قرمز نگارندگان است.اگر جریان چپ مورد مداقه قرار می گرفت باید فهرستی پر و پیمان تر می بودند.جماعت فدایی خلق با تمام گرایش هایش.پیکار،کومله و دمکرات , و نورسیده چپ کردی پژاک، که اولی حزب کمونیستی است با عنوان کومله زحمتکشان.کمونیست کارگری و حکمتیست ها.اگر چپ به طور کل باشد که باید ملی مذهبی ها،جاما،مسلمانان مبارز (گروه دکتر پیمان).مجاهدین خلق و انقلاب،شاخه ای از جبهه مشارکت که به گفتمانی از چپ میانه و سوسیال دمکراسی سوئدی اعتقاد دارد-نشریه نامه و مصاحبه با عباس عبدی-و حتا حزب های خلق عرب و ترکمن و بلوچ که در حقیقت دفتر محلی فداییان خلق بودند.میشد به کنفدراسیون به عنوان تشکل و نه حزب اشاره ای گذرا می شد.اما کتاب در سطح خلیل ملکی و توده متوقف می ماند و البته از مشروطه عامیون و دمکرات شروع شده است.کاری می طلبد که فهم هر کدام از دوستان از سوسیالیسم چه بوده است؟.و باید تفاوت گذاشت بین سوسیالیسم و مارکسیسم و بین لنینیسم با سوسیالیسم
جریان شناسی چپ در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک