رسته‌ها

خاطرات آقای دکتر مظفر بقائی کرمانی

خاطرات آقای دکتر مظفر بقائی کرمانی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 49 رای
نویسنده:
درباره:
مظفر بقایی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 49 رای
طرح تاریخ شفاهی ایران، مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد

روایت کننده: آقای دکتر مظفر بقائی کرمانی
تاریخ مصاحبه: ۱۰ آوریل ۱۹۸۶
محل مصاحبه: شهر فرانکلین لیک نیوجرزی، آمریکا
مصاحبه کننده: حبیب لاجوردی

س - آقای دکتر ابتدا می خواهم از شما تقاضا کنم که یک شرحی بفرمائید در مورد خانواده پدری و بعد هم خانواده مادری تان.
ج - پدر پدرم مرحوم میرزا عبداله که قاضی داور بود و در آخرین ازدواج، خواهر پدربزرگ بعدی مرا یعنی پدربزرگ مادریم را ازدواج کرده بود؛ که این خانم قبلا شوهر دیگری داشتند. مرحوم آقا سیدابوالحسن که از آن شوهر یک پسر داشتند به اسم مرحوم آقا سید جواد علامه که ایشان رهبر دموکراتهای صدر مشروطیت کرمان بودند. پدر مادرم مرحوم آقاسید عبدالباقی رزاقی کوهبنانی در کوهبنان سمت اجتهاد و طبابت داشتند یعنی هم طبیب بودند هم مجتهد. پدرم در سن یازده سالگی پدر خودشان را از دست دادند که او تفصیلش زیاد است بدرد کار ما نمی خورد. و مادربزرگم ایشان را فرستادند به کرمان برای تحصیل در مدرسه ابراهیم خان. چون همه اینها جزو طایفه شیخیه بودند. و پدرم در آنجا تحصیلات متداول زمان را کرده بودند علاوه بر فقه و اصول و ادبیات تحصیلات خارج هم داشتند، یعنی ریاضیات و هیئت و این چیزها و بعدا در زندگی البته ایشان وارد حرفه آخوندی نشدند. ابتدا کار ایشان کشاورزی و اجاره کاری بود و بعنوان حرفه هم به ساعت سازی اشتغال داشتند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
667
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
sagaro
sagaro
1389/12/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات آقای دکتر مظفر بقائی کرمانی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
تشکیل موجوداتی مثل مظفر بقایی و محمود کاشانی و ایت الله کاشانی و حسن ایت و لاجوردی و حبیب الله عسگر اولادی و امثالهم در راکتورهای اب سنگین اتمی هم بعید به نظر میرسد :))
مظفر بقایی از پر رمز و رازترین افراد تاریخ معاصر ایران است و امیدوارم کتاب خوبی باشد
اینکه کمتر به کتبی مانند این کتاب توجه میشود شاید به نوعی بیانگر این باشد که خوانندگان تاریخ بیشتر تمایل به داستانهای تاریخی دارند تا تاریخ صرف . خیلی کم به نقش مرموز مظفر بقایی در تاریخ معاصر پرداخته شده و کتبی مانند این صرف نظر از درصد درستی و نادرستیشان اگر با دقت و موشکافانه و بی نظر خوانده شوند خالی از فایده نخواهند بود . در همین دور و بر خودمان هم هستند اشخاصی مانند دکتر صادق زیبا کلام که نقشی مه آلود دارند و با وجود انتقادها و میزگرد های مختلف کمتر در مظان دستگیری و سانسور قرار دارند ولی اشخاصی با تندروی کمتر از ایشان دودمانشان به باد داده شده است .
تاریخ از مناظر گوناگون تفاوتهای با هم دارند یک اتفاق از منظر دو نفر گاهی متناقض نگاشته می شود .هر چه نگاشته بیشتر ابعاد گون گون تاریخ بیشتر .
خاطرات آقای دکتر مظفر بقائی کرمانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک