رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مینوی طبیعت
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 41 رای
نویسنده:
مترجم:
عرفان خسروی
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 41 رای
.
کتاب «مینوی طبیعت» ترجمه‌ای‌ست فارسی از کتاب «The Sacred Depths of Nature»، نوشته‌ی خانم ارسلا گودینو (Ursula Goodenough) زیست‌شناس و ژنتیک‌دان تکاملی شهیر آمریکایی. این کتاب در سال ۱۹۹۸ توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشرشده‌است.
نویسنده می‌کوشد مباحث مختلف زیست‌شناسی را با نگاهی تکاملی در فصل‌های مختلف کتاب بررسی‌کند و در پایان با نگاهی فلسفی به اخلاقی مذهبی برآمده از فلسفه‌ی زیست‌شناسی برسد که آن را «طبیعت‌گرایی مذهبی» معرفی‌می‌کند. طبیعت‌گرایی مذهبی، به زعم او می‌تواند مبنای اخلاقی مذهبی و جهان‌شمول باشد که جای‌گزین نگاه‌های ایدئولوژیک گوناگون مذهبی گردد و انسان را از دست‌درازی به طبیعت و جنگ و خون‌ریزی بپرهیزاند. نگاه مذهبی او، در بسیاری موارد با جهان‌بینی مسیحی متباین است، اگرچه نویسنده هوشمندانه می‌کوشد این تباین را کم‌رنگ و شخصی جلوه‌دهد، و از مقابله با اعتقادات مذهبی گوناگون بپرهیزد. وی حتی در جای‌جای کتاب از ادعیه مذهبی یهودی-مسیحی و به‌ویژه تعلق خاطرش به نماز‌های کلیسایی مایه‌می‌گذارد تا کتاب را عاری از تقابل مذهبی نشان‌دهد و خود نیز بر این نکته معترف است که ضدیت با دین، سرانجامی نخواهد داشت. اما درهرصورت وی به بنیانی‌ترین پایه‌ی مسیحیت، که خداشناسی برآمده از کتاب مقدس است می‌تازد و آشکارا جانب بی‌خدایی را می‌گیرد.
مترجم، کوشیده در عین ترجمه‌ی وفادارانه‌ی جای‌جای کتاب، در بخش‌های ضمیمه (دیباچه، پایان‌بندی و توضیحات مجزای پایان هر فصل) با بهره‌گیری از آیات قرآن، احادیث شیعه در زمینه‌ی توحید، کتب عرفانی و آثار شعرای عارف مانند جلال‌الدین بلخی، آن‌چه که تباین نگاه کتاب با اندیشه‌ی مسیحی می‌نماید، موافق نگاه ایرانیان مسلمان نشان‌دهد. وی گرچه خود را از خطا مصون‌نمی‌داند، اما آشکارا به نگاه خلقت‌گرایان می‌تازد و خود را هوادار زیست‌شناسی تکاملی و تکامل داروینی معرفی‌می‌کند. در عین حال، به نقد هر دو دیدگاه خلقت‌گرایی و تکامل‌گرایی دینی می‌نشیند و میان خود و روشن‌فکرانی که تکامل را امری بدیهی در آیات قرآن می‌پندارند خط‌ می‌کشد. مترجم اعتقاد دارد، تکامل و خلقت‌گرایی (که آن را پدیده‌ای برآمده از نگرش کتاب مقدس و متباین با توحید قرآنی می‌داند) هیچ‌کدام در آیات قرآن بینه‌ی صریحی ندارند و آمیختن علم و معارف دینی را کاری نکوهیده ‌می‌داند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
erfaningenia
erfaningenia
1389/07/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مینوی طبیعت

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مینوی طبیعت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک