رسته‌ها
خلاصه کتاب اتاقی از آن خود
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
معرفی کتاب اتاقی از آن خود:
خلاصه کتاب «اتاقی از آن خود» (A Room of One's Own) طرح کلی اثر برجسته «ویرجینیا وولف» (Virginia Woolf)، نویسنده مشهور انگلیسی است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. این کتاب بر اساس سخنرانی‌های وولف در دو کالج زنان در دانشگاه کمبریج نوشته شده است. وولف در این اثر به بررسی موضوع زنان و ادبیات می‌پردازد و استدلال می‌کند که زنان برای نوشتن به پول و فضای شخصی نیاز دارند، همان «اتاقی از آن خود» که عنوان کتاب به آن اشاره دارد.
این اثر با ترکیبی از تحلیل تاریخی، داستان‌پردازی و استدلال، نابرابری‌های جنسیتی در دنیای ادبیات و جامعه را به چالش می‌کشد. وولف با زبانی شیوا و گیرا، خواننده را به تفکر درباره موانع اجتماعی و اقتصادی که زنان نویسنده با آن‌ها روبرو هستند، دعوت می‌کند. این کتاب نه تنها یک اثر فمینیستی مهم محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار در نقد ادبی قرن بیستم شناخته شده است.

بخشی از کتاب اتاقی از آن خود:
«اما شاید شما متوجه شوید که خط فکری من، در حالی که بر روی این کاغذ سفید در مقابلم می‌نشیند، کمی شتابزده و نامنظم شده است. فکر از این شاخه به آن شاخه می‌پرد، مانند کسی که در باغی پیچیده قدم می‌زند و توسط این نظر یا آن خاطره متوقف می‌شود. غیرممکن است که همه چیز را منظم نگه داشت. شاید بهتر باشد تسلیم شوم و اجازه دهم، وقتی درب کتابخانه را باز می‌کنم، خاطره چگونگی ساخت آن، آنچه در آن یافتم، چرا به نظر من، یک زن، استفاده از آن ممنوع بود، همه با هم به ذهنم هجوم آورند.
من در حاشیه رودخانه قدم می‌زدم. درختان بید و زیرفون‌ها و نی‌ها همگی با یکدیگر در باد ملایم پاییزی می‌رقصیدند. رودخانه هم می‌رقصید؛ موج‌های کوچک مانند پولک‌های نقره‌ای ماهی در جریان مخالف می‌درخشیدند. با نگاه کردن به آن صحنه، به نظرم رسید که ذهنم، رها شده از وظیفه دشوار گفتن حقیقت، به حال طبیعی خود بازگشته است. آرام گرفت، مانند آبی که وقتی جریان آب را قطع می‌کنید، به حالت سکون درمی‌آید. من اجازه دادم ذهنم هر فکری را که می‌خواهد از خود عبور دهد. به نظر می‌رسید هیچ فکری نداشت. همه چیز می‌تواند در آن اتفاق بیفتد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
24
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ketabnak
Ketabnak
1403/07/18

کتاب‌های مرتبط

زنان و رمان
زنان و رمان
4.5 امتیاز
از 4 رای
مجله آرش - شماره 6 - خرداد 1342
مجله آرش - شماره 6 - خرداد 1342
4.5 امتیاز
از 30 رای
نیما چشم جلال بود
نیما چشم جلال بود
4.1 امتیاز
از 41 رای
یگانگی ذهن و زبان
یگانگی ذهن و زبان
3.3 امتیاز
از 4 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خلاصه کتاب اتاقی از آن خود

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
خلاصه کتاب اتاقی از آن خود
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک