رسته‌ها

سپهبد تیمور بختیار به روایت اسناد ساواک - جلد ۳

سپهبد تیمور بختیار به روایت اسناد ساواک - جلد ۳
امتیاز دهید
5 / 1.5
با 4 رای
درباره:
تیمور بختیار
امتیاز دهید
5 / 1.5
با 4 رای
تدوین: وزارت اطلاع‍ات‌، م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی‌

از مقدمه:
خروج بختیار از لبنان و ورودش به ژنو، پایان بحران استرداد وی بود. عملکرد دولت ایران در قضیه لبنان مشخص ساخت که رژیم ایران کاملاً مخالف فعالیت بختیار است و امکان مصالحه بین وی و رژیم ایران وجود ندارد. از این زمان اقدامات بختیار شکل منظم تر و گسترده تری بخود گرفت. ورود بختیار به عراق در واقع تشکیل ستاد عملیاتی علیه دولت ایران بود.
قبل از بحث پیرامون علت ورود بختیار به عراق و ارائه اسناد فعالیت وی مروری بر تحولات سیاسی عراق و روابط سیاسی ایران و عراق در این دوران برای درک ماهیت حمایت دولت عراق از بختیار ضروری است. لذا طی دو بحث جداگانه به دو موضوع فوق می پردازیم.
الف: مروری بر سیر تحولات سیاسی عراق
عراق سرزمین قدیمی با تمدنی دیرینه اما کشوری تازه تاسیس بود که در سال ۱۹۳۲ از تحت قیمومیت انگلیس بدر آمد و استقلال یافت نظام حکومتی کشور جدید تا سال ۱۹۵۸ سلطنتی بود. در سال ۱۹۵۸ افسران آزاد انقلابی، با کودتایی رژیم سلطنتی را سرنگون و خود به قدرت رسیدند. همانند هر نظام جدیدی، جمهوری تازه بقدرت رسیده دچار جنگ قدرت و تضاد آراء شد. اساسی ترین مشکل رژیم به تعیین جایگاه و هویتشان در میان جامعه عرب بر می گشت. سوال این بود که آیا عراق باید به جمهوری متحده عربی که چند ماه پیش از کودتا با ادغام دو کشور مصر و سوریه پدید آمده بود بپیوندد؟...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
552
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/06/05
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سپهبد تیمور بختیار به روایت اسناد ساواک - جلد ۳

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سپهبد تیمور بختیار به روایت اسناد ساواک - جلد ۳
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک