رسته‌ها

چشمان یک عبور: روایتی از سپهری پژوهی سروش دباغ

چشمان یک عبور: روایتی از سپهری پژوهی سروش دباغ
امتیاز دهید
5 / 1.5
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 1.5
با 2 رای
از مقدمه نویسنده:
سروش دباغ از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ هفت کتاب پیرامون شعر و اندیشه سهراب سپهری منتشر کرده است عنوان و سال انتشار این کتابها از این قرار است: در سپهر سپهری (۱۳۹۳)، فلسفه لاجوردی سپهری (۱۳۹۴)، حریم علفهای قربت (۱۳۹۶)، آبی دریای بیکران (۱۳۹۷)، نبض خیس صبح (۱۳۹۸)، از سهروردی تا سپهری (۱۴۰۰)، از خیام تا یالوم (۱۴۰۲). این آمار نشان می دهد دباغ پرکارترین پژوهشگری است که درباره سپهری قلم زده است.
دباغ در مقدمه کتاب از خیام تا یالوم که آخرین اثر منتشر شده او درباره سهراب محسوب می شود، از پایان تتبعات سپهری پژوهانه خود خبر داده است. همین موضوع بود که ذهن مرا به سمت فراهم آوردن گزیده ای از آثار سپهری پژوهانه ایشان برد. پیشتر آثار دباغ را به قصد نقد یا مطالعه شخصی بارها خوانده بودم. همین مقوله به اضافه مطالبی که در ادامه خواهم آورد، بر رغبتم برای جمع آوری این مجموعه افزود.
بی گمان دباغ در هفت کتاب یاد شده فراز و فرودهای زیادی داشته است. بایسته است این کتابها را در ترازوی نقد و داوری نهاد؛ به خصوص که سپهری پژوهی های دباغ در قلب اصلی ترین پروژه فکری او موسوم به طرحواره ای از عرفان مدرن حدود و ثغور سلوک معنوی در روزگار کنونی قرار دارد. مقالات ده گانه طرحواره ای از عرفان مدرن که در کتاب آبی دریای بیکران منتشر شده است در کنار تتبعات سپهری پژوهانه دباغ، ستون فقرات پروژه فکری عرفان مدرن (حدود و ثغور سلوک معنوی در روزگار کنونی) محسوب می شود. پیوند سپهری پژوهی های دباغ با طرحواره ای از عرفان مدرن مقوله ای است که پژوهشهای او را در این زمینه از دیگر سپهری پژوهان متمایز می کند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
290
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1403/06/05
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چشمان یک عبور: روایتی از سپهری پژوهی سروش دباغ

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
چشمان یک عبور: روایتی از سپهری پژوهی سروش دباغ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک