رسته‌ها

رجال شناسی عصر رضاخانی همراه با آلبوم عکس ها

رجال شناسی عصر رضاخانی همراه با آلبوم عکس ها
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
ت‍ه‍ی‍ه و ت‍ن‍ظی‍م‌: گ‍روه پ‍ژوه‍ش (گ‍روه ت‍اری‍خ م‍ع‍اص‍ر م‍وس‍س‍ه ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌، ه‍ن‍ری ب‍زرگ ان‍دی‍ش‍ه‌) [ج‍ه‍ان ک‍ت‍اب‌]
گردآورنده: اب‍راه‍ی‍م ج‍ع‍ف‍ری‍ان‍ی‌
م‍دی‍ر گ‍روه‌: م‍ج‍ت‍ب‍ی م‍ج‍دآب‍ادی‌

مجموعه تاریخ جوان - جلد ۱۱

از پیشگفتار:
با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، رضاخان میرپنج که یکی از فرماندهان دیزیون قزاق بود، تهران را فتح نمود. این کودتا با نقشه انگلیسی ها و هماهنگی آنها صورت گرفته بود. سید ضیاءالدین طباطبایی همکار رضاخان، که روزنامه نگاری بیش نبود فردای کودتا نخست وزیر شد، رضاخان به لقب سردار سپه مفتخر گردید و بعد از ترقی در کابینه های مختلف در سمت وزارت جنگ به نخست وزیری رسید.
مدتی سخن از جمهوری بود و سردار سپه مدافع آن، ولی با مشاهده مخالفت مردم و رجال سیاسی از جمهوری دست کشید و با دسیسه های فراوان در غیاب احمد شاه قاجار که به فرنگ رفته بود موفق به تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی شد. رضاشاه پس از آن تا شهریور ۱۳۲۰ در مسند قدرت بود که با ورود متفقین به ایران به ناچار استعفا داد و شاهنشاهی را به فرزندش محمدرضا پهلوی سپرد و از ایران خارج گشت. در دوره رضاشاه رجال سیاسی ایران به سه دسته کلی تقسیم می شدند: رجال سیاسی مخالف رضاشاه که علاوه بر خاندان قاجار افرادی چون سیدحسن مدرس و محمد مصدق بودند که اینان یا کشته شدند و یا خانه نشین. دسته ای دیگر از رجال که در ابتدا یار و همکار رضاشاه بودند ولی پس از مدتی مورد غضب او قرار گرفته به زندان می افتادند، کشته می شدند و یا تبعید می گردیدند مانند تیمورتاش و یا به ناچار خود اقدام به انتحار می کردند مانند داور.
گروه سوم افرادی بودند که با رضاشاه از در مخالفت درنیامدند و مطیع او بودند ولی اینان نیز به دلیل مستید بودن و روحیات رضاشاه، گاهی بر سریر قدرت سوار میگشتند و گاهی معزول مانند تقی زاده و احمد متین دفتری.
در این مجموعه سعی شده است اخلاقیات سیاسی، اجتماعی و فردی رجال سیاسی دوران پهلوی اول رضاشاه، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. سرگذشت چهل تن از رجال سیای و فرهنگی کشور آمده است. زندگینامه ها چگونگی ورود آنان به عرصه سیاسی و نقش آنان در حکومت رضاشاه مورد توجه قرار گرفته است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
186
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/06/29
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رجال شناسی عصر رضاخانی همراه با آلبوم عکس ها

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
رجال شناسی عصر رضاخانی همراه با آلبوم عکس ها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک