رسته‌ها

تاریخ نیروی هوایی ایران از پهلوی تا انقلاب

تاریخ نیروی هوایی ایران از پهلوی تا انقلاب
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
از یادداشت نویسنده:
کتابی که در پیش روی خوانندگان عزیز قرار دارد، شرح تشکیل قوای هوایی ایران است که از ابتدای تشکیل تا به امروز را دربرمی گیرد. صرف نظر از افسانه های پرواز مربوط به ایران باستان که جلوه هایی از آن در پیکره های تخت جمشید و یا اشعار حماسه سرای بزرگ ادب ایران زمین فردوسی در شاهنامه تبلور یافته است، تاکنون نشانه ای از وجود فکر استفاده از هواپیما در ارتش تا سال ۱۲۹۹ خورشیدی دیده نمی شود.
با توجه به اهمیت نظامی هواپیما فرمان تاسیس صنف هواپیمایی ایران در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۰۳ زمانی که رضاخان وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت صادر شد. در آن زمان هواپیماهای ارتش ایران با خلبانان و کارکنان فنی استخدامی خارجی ماموریت محوله را انجام می دادند و افسران ایرانی هنوز در خارج به تحصیل فن خلبانی مشغول بودند. پس از بازگشت افسران هوایی اعزامی ایرانی از فرانسه و روسیه (اواخر سال ۱۳۰۴)، فعالیت سازمان صنف هواپیمایی ارتش با تصدی افسران ایرانی از فروردین ۱۳۰۵ آغاز گردید.
هواپیمایی نظامی در ایران در ابتدای امر علیه منازعات و در نهایت تحکیم قدرت حکومت مرکزی بکار گرفته شد و در چارچوب تکوین ارتش نوین تعداد فراوانی هواپیمای نظامی از کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و انگلستان خریداری شد. طرح های گسترده ای نیز برای ساخت هواپیما در داخل کشور اجرا شد. بر این مبنا با دریافت امتیاز از کارخانجات سازنده خارجی کارخانجات شهباز نیروی هوایی اقدام به تولید هواپیماهای آموزشی از نوع «تایگر موس» و هواپیماهای جنگی «اداکس» و «هاینده» کرد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
578
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1403/02/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ نیروی هوایی ایران از پهلوی تا انقلاب

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تاریخ نیروی هوایی ایران از پهلوی تا انقلاب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک