رسته‌ها
سید جمال الدین شهید
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
جستارهایی درباره خاندان، احوال، اندیشه، آثار اعقاب رد اتهامات و تاریخ شفاهی سید جمال الدین واعظ اصفهانی

از مقدمه کتاب:
سید جمال الدین واعظ اصفهانی (۱۲۷۹ق /۱۲۴۱ش /۱۸۶۲م - ۱۳۲۶ ق /۱۲۸۷ش/ ۱۹۰۸م) یک روحانی فاضل بود، دانش آموخته حوزه های علمیه تهران و عمدتاً اصفهان، قریب الاجتهاد شد و با قرآن و احادیث، مانوس، بسیار پر مطالعه بود، با جریانات فکری روز و با اقتضائات زمانه آشنا خوش ذوق بود و روشن فکر آزاداندیش و در همان حال، آزادمنش، قبل از آنکه تحصیلات حوزوی را به پایان برد به وعظ و منبر روی آورد؛ اول در اصفهان، سپس در شیراز تبریز، مشهد و تهران در کار منبر چنان پیش رفت که صاحب سبکی جدید و اولین واعظ وقت پایتخت و ایران شناخته شد. منبرهایش سیاست را با دیانت در هم آمیخت، به غایت عوام فهم بود و آمیزه ای از شجاعت، جسارت و صراحت توام با ادب بزرگترین هدفش بیدارسازی مردم بود و به صحنه کشیدن آنها برای جایگزینی حاکمیت مستبد با مجلس شورای ملی و قانون یار وفادار آیات الله سید عبدالله بهبهانی، سید محمد طباطبایی و از رهبران اصلی انقلاب مشروطیت در تهران شد. قدرتش در وعظ و بسیج توده مردم مانند و بلکه بیش از آیات الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و سید علی خامنه ای بود. روز به توپ بسته شدن بهارستان توسط قزاق های روس، عازم عتبات عالیات شد در همدان اسیر گردید و نهایتاً در بروجرد به شهادت رسید...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
743
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نافله
نافله
1403/01/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سید جمال الدین شهید

تعداد دیدگاه‌ها:
1
در تاثیر سخنان سید در کتاب مستوفی چنین آمده است: بیانات این واعظ که مخصوصا با لهجه عامیانه میدان کهنه اصفهان اداء می‌نمود، مثل نقش بر سنگ در قلب‌ها جا می‌گرفت و در شب‌های رمضان هر کس روز پای منبر سید نشسته بود، خود برای حوزه دوستان خود نطاق درست و حسابی بود.
در آن روزگار سخنان سید را تند نویس‌ها می‌نوشتند و به صورت روزنامه در آورده بنام الجمال به مردم می‌فروختند.
با روی کار آمدن امین السلطان مخرب مشروطیت و محمد. علیشاه که سید جمال را می‌شناخت و در تبریز بوی لقب صدرالمحققینی داده بود به کاخ خود خواند تا بفریبد و نگذارد از بیداد حکمرانان سخن بگوید؛ اما سید نپذیرفت و در بازگشت کالسکه واژگون شد و پای سید شکست و تا آخر عمر با عصا بزحمت را می‌رفت.
سید در مهاجرت کبرای علما به قم رفت (۲۳ جمادی الاولی ۱۳۲۴) و با آنان به تهران بازگشت.
سید جمال الدین شهید
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک