رسته‌ها
وضعیت حق‌تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست، بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد؛ اگر در این باره اطلاعاتی دارید با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این ثر محق هستید می‌توانید اجازه انتشار رایگان نسخه الکترونیکی تمام یا بخشی از آن‌را به ما بدهید یا آن‌را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در ویکی کتابناک مطالعه کنید.
اسنادی از عملکرد خاندان پهلوی
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
بخشی از درآمد کتاب:
در باب نظام پهلوی تاکنون صدها کتاب و مقاله منتشر شده است. اشاره مجدد به کم و کیف آنها چندان ضرورتی ندارد اما به عنوان نمونه اشاره می شود که در مورد تصرف املاک و زمین خواری رضاشاه در سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ و بعد از انقلاب اسلامی، مقالات و اسناد زیادی منتشر شده و یا در مورد حیف و میل عواید نفتی در دهه پنجاه هم مطالب زیادی بیان شده است و میتوان گفت که به طور کلی در ادبیات سیاسی ایران معاصر مطالب بسیاری در نقد نظام پهلوی ارائه گردیده که با رجوع به منابع میتوان از چند و چون آن آگاه شد.
با این وصف ارزیابی جدی تر نظام حکومتی و عملکرد خاندان پهلوی، بدون دستیابی به اسناد وزارت دربار، بنیاد پهلوی، ساواک و نخست وزیری ممکن نیست ولی باید اسناد آن مراکز از سوی متولیان آن اسناد منتشر گردد. بر اسناد موجود در وزارت امور خارجه، وجه انجام امور اداری غالب است و به لحاظ موضوع مورد پژوهش ما یعنی عملکرد خاندان پهلوی این اسناد از گستردگی و اطلاعات کافی برخوردار نیست. با این همه نمونه هایی چند از این اسناد ارائه خواهد شد. حال شاید این سوال مطرح شود که گفتنی ها سالها به صور گوناگون ارائه شده است و اساساً چه نیازی به این گونه مطالب می باشد. غرض از این گردآوری در سه نکته قابل ذکر است نخست آنکه پژوهشگران با نوع اسناد وزارت امور خارجه درباره نظام پهلوی آشنایی حاصل نمایند. دیگر آنکه شاید نسل جدید که بعد از انقلاب اسلامی متولد شده است آشنایی به نحوه عملکرد نظام سابق نداشته باشد و انتشار این اسناد میتواند به آنان کمک کند تا به سازوکار آن حکومت بهتر پی ببرند. دیگر آنکه احتمالاً یادآوری برای آنانی باشد که عملکرد نظام پهلوی را با آنکه میدانستند از یاد برده اند و این گردآوری میتواند تذکر و یادآوری برای آنان باشد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
142
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/01/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اسنادی از عملکرد خاندان پهلوی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
اسنادی از عملکرد خاندان پهلوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک