رسته‌ها

هژبر یزدانی به روایت اسناد ساواک

هژبر یزدانی به روایت اسناد ساواک
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 6 رای
تدوین: م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی وزارت اطلاع‍ات‌

رجال عصر پهلوی: هژبر یزدانی

از مقدمه کتاب:
هژبراله یزدانی فرزند رضاقلی، مادرش با نام شهربانو، متولد ۱۳۱۳ش در سنگسر از توابع سمنان، از جمله عناصر مهم و کلیدی در صحنه اقتصادی رژیم پهلوی است که با حمایت بهائیان و دربار پهلوی به ثروتی مثال زدنی و بی مانند رسید. از دوران کودکی و نوجوانی وی اطلاع زیادی در دسترس نمی باشد. مادر فرح پهلوی وی را چنین توصیف نموده است:
«و هژیر یزدانی در حلقه ی دوستان و نزدیکان شمس پهلوی قرار داشت. من بارها هژبر را با آن صورت گوشت آلود و هیکل خپله و قد کوتاه، در میهمانیهای کاخ مهر شهر دیده بودم. از نظر من، به یک کدو حلوایی شبیه بود که از طرفین آن دو زاویه به نام دست بیرون آمده باشد؛ به انگشتان دستش انگشتری های گرانبها داشت که یک فقره ی آن انگشتری الماس به ارزش پنج میلیون دلار بود! الماس روی این حلقه انگشتری که از الماس های استثنایی و جزو ۳۰ الماس بزرگ دنیا بود، در یکی از معادن الماس آفریقای جنوبی کشف شده و هزیر آن را از یک حراجی در لندن خریده بوده.»
تحصیلات ابتدایی خود را از کلاس اول تا پنجم در تهران در دبستان زند و کلاس ششم ابتدایی را در دبستان جمشید جم و دوره متوسطه را تا کلاس پنجم در دبیرستان فیروز بهرام و دیپلم متوسطه را با یک سال تجدید تحصیلی از دبیرستان مدرس اخذ کرد. پدرش گله داری ساده بود و مدتی هم به عنوان چریک دولتی در دوره رضاخان در خدمت ارتش بوده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
506
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1402/12/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی هژبر یزدانی به روایت اسناد ساواک

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
هژبر یزدانی به روایت اسناد ساواک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک