رسته‌ها
اقتصاد در دو درس
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 8 رای
نویسنده:
مترجم:
زهرا تدین
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 8 رای
چرا بازارها خیلی خوب کار می کنند و چرا می توانند بدجور شکست بخورند؟

کتاب اقتصاد در دو درس چرایی عملکرد خوب بازارها و چگونگی شکست ناگوار آنها می باشد. کتاب اقتصاد در دو درس ترجمه فارسی کتاب Economics in Two Lessons نوشته جان کوئیگن است که در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است. کتاب اقتصاد در دو درس در پاسخ به کتاب مشهور اقتصاد در یک درس نوشته هنری هازلیت نوشته شده است. بنیاد کتاب نخست بر این است که بازارها بی‌حضور و مداخله دولت، بهتر و کارآمدتر عمل می‌کنند و اساس کتاب دوم بر این است که اقتصاد به صرف سپردن آن به دست کنشگران بازار به‌طور کارآمد کار نمی‌کند و با توجه به پیچیدگی‌های متعددی که بر سر تعادل وجود دارد، شکل‌هایی از مداخلات دولت درهرحال وارد کنش بازار می‌شود. در ساده‌ترین حالت به‌دلیل وجود نظام‌های حقوقی که بازارها را شکل می‌دهند، اصلا و اساسا چیزی به نام بازار بدون دخالت دولت وجود ندارد.

بخشی از مقدمه کتاب:
این کتاب به چهار بخش تقسیم شده است و درس اول و دوم در دو بخش اصلی مورد بحث قرار گرفته‌اند. قسمت اول از درس اول، در مورد درس اول بوده و نحوه عملکرد بازار آزاد را هنگامی که قیمت‌ها با هزینه فرصت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برابر هستند به بحث می‌گذارد. در قسمت دوم همان درس، از کاربردهای درس اول سخن گفته می‌شود و چگونگی بهره‌برداری از سیاست‌های مبتنی بر مفاهیم قیمت و هزینه فرصت برای دستیابی به اهداف سیاست عمومی توضیح داده شده است.
قسمت اول از درس دوم به این نکته اشاره خواهد کرد که ممکن است قیمت‌های موجود در بازار نشان دهنده هزینه فرصت‌های تحمیل شده بر بدنه یک جامعه نباشند؛ در حالی که هر نوع از تعادل در بازار نتیجه انتخاب‌های اجتماعی انجام شده درباره چگونگی تخصیص حقوق مالکیت در یک جامعه است. قیمت‌های بازار اطلاعات مفیدی درباره هزینه فرصت این انتخاب‌ها ارائه نمی‌کنند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
316
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
vah1351
vah1351
1402/10/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اقتصاد در دو درس

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
اقتصاد در دو درس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک