رسته‌ها
واژه نامه ویراستاران
امتیاز دهید
5 / 4
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 6 رای
بخشی از مقدمه کتاب:
ویرایش مبحثی از نگارش و نویسندگی است که با تصحیح و آماده سازی متن برای انتشار سروکار دارد. هر چند ممکن است اصول ویرایش را در قالب یک یا چند برنامه درسی دانشگاهی ارائه کرد و یا کل آن را به صورت یک کتاب درسی یا دستنامه راهنمای ویرایش تدوین کرد اما ویراستار، با گذراندن درسی دانشگاهی با مطالعه کتاب نمیتواند دانش و تجربه مورد نیاز حرفه یا تخصص خود را کسب کند. به عبارت دیگر، «ویرایش» بر خلاف اغلب حوزه های دانش، بشری یک مجموعه مشخص از مطالب و مباحث نیست و ویراستار باید با تعداد نسبتاً زیادی از مباحث دانش بشری آشنایی داشته باشد: اما سطح و مقدار این «آشنایی» به نوع ویراستاری و مسئولیت وی در ویرایش بستگی دارد. کتاب حاضر حاوی واژگان مهم و پرکاربرد حدود ۵۰ مبحث و موضوع است که برروی هم، بسیاری از واژگان مرتبط با ویرایش و ویراستاری را دربر میگیرد این مباحث و موضوعات عبارت اند از:
دستورزبان، زبان، اصول نگارش و نویسندگی، مسائل املا، نقطه گذاری، واژگان شناسی، نگارش داستان و شعر، ترجمه، مستندنویسی، مستندسازی، استناد سنجی، سبک شناسی، نقد ادبی، روش شناسی علمی، پژوهش شناسی، طراحی و تحلیل شیوه نامه، طراحی و تحلیل روش نامه، استانداردشناسی، مسائل مربوط به سمینار و سخنرانی، روزنامه نگاری، رسانه ها، تبلیغات، نظر سنجی، اطلاع رسانی، کتابداری، مدرک شناسی، مرجع شناسی، دانش شناسی، نظریه اطلاعات، تکنولوژی اطلاعات، نظریه رمزیندی، حروفچینی، نمونه خوانی، صفحه آرایی، طراحی، نگاره سازی، رنگ شناسی، واژه پردازی کامپیوتری، جستجو، ترتیب بندی، شبکه های کامپیوتری، چاپ، صحافی، کاغذسازی، مسائل حق چاپ و حق تالیف، نشر و توزیع.
که پس از تدوین مجموعه واژگان مربوط به هر یک، همگی در هم ادغام و بدون گذاشتن تمایز الفبایی شده اند. البته هر یک از مباحث فوق دارای مجموعه واژگان مفصلی میتواند باشد، اما در کتاب حاضر، برای هر مبحث از مباحث فوق حداقل ۸۰ مدخل و حداکثر ۶۰۰ مدخل [تقریباً] جمع آوری شده است که امید است برای ویراستاران سخت کوش کشور عزیز مفید واقع گردد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
410
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نانوشته
نانوشته
1402/09/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی واژه نامه ویراستاران

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
واژه نامه ویراستاران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک