رسته‌ها
شمه ای از شوریدگی شمس
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 5 رای
نویسنده:
درباره:
شمس تبریزی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 5 رای
بررسی احوال و اندیشه های شمس تبریزی
درسگفتارهای استاد سروش دباغ

از مقدمه کتاب:
دو سال و نیم پیش، بر آن شدم تا در ادامۀ سفرهای اگزیستانسیل و معنویِ خود، به سر وقت « مقالاتِ» شمس تبریزی، که در زمرۀ کتابهای بالینی ام هست؛ بروم و به شرح آن بپردازم. برای انجام این مهم، دو متن محوری را انتخاب و اختیار کردم: « مقالات شمس تبریزی»، به تصحیح و تعلیقِ محمد علی موحد، و « خُمی از شراب ربانی: گزیدۀ مقالات شمس» با انتخاب و توضیحِ محمد علی موحد.
افزون بر دو متن محوریِ یاد شده که مکررا به سراغشان می رفتم و در مضامینش تامل می کردم و فقراتی را برای شرح و تبیین بر می گزیدم؛ در این سفرِ روح نواز و دل انگیز که بیش از نُه ماه به درازا انجامید و در قالب درسگفتاری سی جلسه ای در « بنیاد سهرودیِ » تورنتو القاء شد؛ برای ایضاح بیشتر مطالب، به منابعِ متعدد عرفانی، فلسفی و روانشناختی مراجعه کردم و آنها را در کار آوردم.
اکنون که به پشت سر می نگرم، سخت خرسندم که اوقاتی با شمس تبریزی، که «نفسی گرم و کلامی نافذ» و « خوش جهانی» داشت، « بلند همت و منیع الطبع و تودار و درونگرا» بود و « پرهیجان و نا آرام و تند و صریح اللهجه»؛ مردی که با «خرقه دادن و تعلیم ذکر و به چله نشاندن مریدان» بر سر مهر نبود؛ کاریزمایی غریب داشت و « سلطۀ سحر آمیز او» گریبان مولوی را در سی سال آخر عمر رها نکرد؛ در خلوت و جلوت مانوس بودم و از پشت پنجرۀ او به جهان پیرامون نگریستم.
کتاب پیش رو، جلد اولِّ اثر دو جلدیِ « شمّه ای از شوریدگی شمس» است. بناست جلد دوم تا چند ماه دیگر نهایی شود و پیش چشم علاقه مندان قرار گیرد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
265
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
علی بیاتی 2
علی بیاتی 2
1402/08/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شمه ای از شوریدگی شمس

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
شمه ای از شوریدگی شمس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک