رسته‌ها
غزاله های غزل
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
از مقدمه کتاب:
این دفتر شعره بدنبال کتاب دریای رحمت (سومین مجموعه ادبی صاحب این قلم که حاوی غزلیات شاعران معاصر، بسال ۱۳۴۷ شمسی طبع و نشر یافته بود) شکل گرفته است. اشعاری که پیش رو خواهید داشت، هفت دهه (۱۳۰۰ - ۱۳۷۰ شمسی) غزلهای سخنوران گیلانی میباشد که نگارنده بیش از چهل سال با آثار و یا با خودشان، آشنا بوده است. گویندگان این مجموعه، متعلق به سه دوره متفاوتند:
الف / اواخر قاجاریه و پهلوی اول
ب / پهلوی دوم
ج / جمهوری اسلامی
تعداد قلیلی از این سرایندگان، در ولایات دیگر، متولد شده اما در این محدوده، نشو و نما یافته، خانواده تشکیل داده و بعضی رخ در نقاب خاک کشیده اند (خدایشان بیامرزاد) و برخی نیز، بحمدالله، هم اکنون در گیلان، زندگی می کنند، آثار این دسته از گویندگان، کم و بیش در این دفتر، آمده است.
با همه تلاش و کوشش نتوانستیم ولادت و سالمرگ تعدادی از گویندگانی را که تا ده دوازده سال پیش بین ما می زیسته اند بدست آوریم آیا این مهم شتاب بیشتری را برای ایجاد مقبره هنرمندان، در سلیمانداراب رشت طلب نمی کند؟ برای دستیابی به اشعار چند تن دیگر که دست ما از دامان آنان کوتاه بود، از کتابها، مجلات و نشریات مختلف سود برده شد.
اغلب گویندگان گیلانی که در غزل، حرفی برای گفتن داشتند با سعه صدر و بزرگ منشی و بی ریائی که از مشخصات بارز این طایفه از روشنفکرانست غزلهای خویش را، برای ثبت در این مجموعه مرحمت کردند. نخست، شماره غزل گویندگان محدود بود اما بعداً، بجهت برجستگی سخن و زبان آوری آنان، شعر قلیلی از غزلپردازان تعداد از پیش تعیین شده را کنار زد.
هدف از تدوین این دفتر اشاعه زبان و فرهنگ و ادب فارسی و ایجاد روح همبستگی بیشتر در حرکت آینده سازان جامعه ماست، اگر چه متأسفانه از درج پیام بعضی از این ناموران، غفلت ورزیده ایم.
این مجموعه «نمایی از غزل گیلان است با همه فراز و فرودش...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
701
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
RobertDurst
RobertDurst
1402/07/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی غزاله های غزل

تعداد دیدگاه‌ها:
1
غزاله های غزل
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک