رسته‌ها
مبانی سوسیالیسم علمی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 8 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 8 رای
مترجم: سازمان جوانان توده ایران

در پیش‌گفتار کتاب، آمده است:
برای این‌که ثروت‌های هنگفتِ زمین و ظرفیتِ عظیمِ علم و تکنولوژی در اختیارِ همه انسان‌ها قرار گیرد، در درجه اوّل لازم است که شرایطِ اجتماعی مناسب ایجاد گردد. لازمه این امر، امحاءِ نظامِ منفورِ سرمایه‌داری و استقرارِ جامعه نوینی است که انسان با علایق، نیازها و استعدادهای متنوع‌اش در مرکزِ توجه آن است. چنین جامعه‌ای تمامِ منابعِ خود را در راهِ سعادت و آزادی زحمت‌کشان و ایجاد شرایطِ زندگیِ حقیقتتا انسانی به‌کار می‌برد. این جامعه انسان را از جنگ می‌رهاند و به اتلاف و کاربردِ بی‌حاصلِ منابعِ مادّی و انسانی پایان می‌دهد. این جامعه نوین، جامعه سوسیالیستی است و علمِ این جامعه یعنی علمِ مراحلِ اساسی پیدایش و تکاملِ آن شیوه‌هایی که این جامعه در تلاشِ خلّاقِ خود آنها را به کار می‌گیرد، "تئوری سوسیالیسمِ علمی" خوانده می‌شود. تئوری سوسیالیسمِ علمی، علمِ چگونگی فراهم آوردنِ زندگی سعادت‌مند و انسانی برای همه مردمِ سیّاره شگفت‌انگیزِ ما، علمِ رهاییِ انسان از استثمار و ستمِ اجتماعی، و نیز علمِ ایجاد مناسب‌ترین شرایط برای تکاملِ همه‌جانبه جامعه و انسان است. امّا پیش‌از آن‌که سوسیالیسم مستقر شود و شرایطِ مناسب برای رشدِ انسان به‌وجود آید، باید نظامِ اجتماعی کهنه -سرمایه‌داری- نابود گردد. تئوری سوسیالیسمِ علمی، چگونگی برانداختنِ انقلابی نظامِ سرمایه‌داری و به‌همراهِ آن ایجادِ شرایطِ لازمه رهایی زحمت‌کشان را نیز در بر می‌گیرد. تئوری سوسیالیسمِ علمی ناگزیریِ سقوطِ سرمایه‌داری را بر اساسِ تضادّهای درونیِ آن، فعّالیتِ نیروهای انقلابی و قوانینِ عینی حاکم بر تکاملِ سرمایه‌داری اثبات می‌کند. این تئوری هم‌چنین می‌آموزد که انقلابِ سوسیالیستی و دیکتاتوری پرولتاریا برای امحاءِ جامعه کهنه سرمایه‌داری اجتناب ناپذیر است. این علم موضوعِ کتابِ حاضر است.
یادآور می‌شود:
۱- این درس‌نامه بالینی ضمیمه‌ای هم با عنوان "ضمیمه مبانی سوسیالیسمِ علمی (پرسش‌های کنترل)" دارد که درصورت دسترسی متعاقبا انتشار خواهد یافت.
۲- از این کتاب برگردان دیگری هم در سال ۱۳۶۰ به همت زنده‌یاد فریدون شایان و انتشارات پویش با عنوان "اصولِ سوسیالیسمِ علمی" انتشار یافته که نایاب است و در مطابقت متنِ دو نسخه با یک‎دیگر مشخص شد که هردو ترجمه از حیث ماخذ و محتوا یکی است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
337
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
امید سحر
امید سحر
1402/06/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مبانی سوسیالیسم علمی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
این کتاب یکی از بهترین آثار جهت مطالعه‌ی نظری مارکسیستی است.
مبانی سوسیالیسم علمی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک