رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
فرهنگ موسیقی ایرانی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 7 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 7 رای
بانو اطرایی از معدود هنرمندانی است که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ایشان در زمینه ی معرفی و شناساندن ارزشهای موسیقی اصیل ایران خصوصا ردیف ها و دستگاه های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه های بزرگانی چون پایور و صبا سال ها تلاش نموده و تالیفات و مجموعه آثار ارزشمندی را به جامعه موسیقی کشور تقدیم داشته است.

پیشگفتار کتاب:
چون تا کنون برای تهیه و انتشار لغت نامه‌ای جداگانه، که شامل و معرف تمامی واژه های بکار برده شده موسیقی، و دربرگیرنده نام الحان قدیم، اسامی گوشه های ردیف کنونی، نام آلات موسیقی، معرفی نوازندگان و خوانندگان دوران گذشته، سازندگان آلات موسیقی و اصطلاحات متداول در موسیقی ایرانی باشد، اقدامی نشده است،
ضرورت تهیه و تنظیم چنین مجموعه ای را، جهت شناخت کلی واژه های موسیقی ایران، برای هنرجویان رشته موسیقی و دیگر علاقمندان این هنر به روشنی دریافتم، و به این منظور به گردآوری مطالب لازم اقدام کرده و پس از سالها کوشش و پژوهش در ما خذ و منابع گوناگون به تدوین این مجموعه پرداختم که امیدوارم منشاء خدمت بوده و آموزنده و سودمند باشد. بدیهی است که این گام نخستین است و بدون نقص نیست و خود با تواضع و فروتنی بسیار نارسائیهای موجود را گردن مینهم، و امید آن دارم که در فرصتی دیگر، با دسترسی به سرگذشت هنرمندان ارزنده دوران کنونی ضمن معرفی آنان و چکیده خدماتشان این مجموعه را کامل و پربارتر سازم.
هرگاه در ترکیب بندی جمله ها، نارسائیهایی دیده شود، خوانندگان کتاب معذورم خواهند داشت، زیرا در این کتاب روش ایجاز و خلاصه نویسی چنانکه مرسوم واژه نامه هاست بکار گرفته شده است و نیز در بیان سرگذشتها، همین شیوه را پیش گرفتم. چون از این سرگذشتها با وجود کمبود منابع، به تفصیل و گاهی بصورت تکراری در کتابها و انتشارات گوناگون یاد شده که آن منابع در فهرست ماخذ معرفی گردیده است.
توضیح این نکته را ضروری میدانم، چون فهرست اصطلاحاتی از موسیقی غرب، که برای تعیین حالات و حرکات موسیقی است و در موسیقی امروز ایران هم راه یافته و متداول است. در کتابهای دیگر کامل و مشروح به ترتیب حروف لاتین (نوشته شده، نقل آنها در این مجموعه ضروری ندانستم و از بازنویسی آنها چشم پوشی میکنم.) قبلا از کلیه علاقمندانی که نارسائیها و معایب این مجموعه را یادآوری نموده و در رفع آنها کمک نمایند سپاسگزاری مینمایم. در پایان از آقای حسین دهلوی، استاد مشوق و راهنمایم صمیمانه تشکر میکنم که به ثمر رسیدن این مجموعه را سبب گردیدند، همچنین با آرزوی موفقیت بیشتر، برای کانون موسیقی چنگ که زحمات نشر این کتاب را عهده دار بودند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
souba
souba
1402/06/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ موسیقی ایرانی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فرهنگ موسیقی ایرانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک