رسته‌ها
کتابشناسی عاشورا
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 3.5
با 4 رای
کتاب، فهرست آثاری است که تا زمان تألیف در ارتباط با قیام عاشورا، اعم از آثار تاریخی، ادبی، مقاتل، مراثی، مدایح، سخنان، فضایل و منابر حسینی به نگارش در آمده است. هدف گرد آورنده، بیان اهمیت نهضت امام حسین و تأثیرات آن بر نهضت ها و قیام های حق طلبانه در طول تاریخ است.

مهم ترین مخاطبان این اثر، عاشورا پژوهان و نیز اندیشمندانی هستند که درباره امام حسین و زندگی او تحقیق می کنند. این اثر، علاوه بر سیاهه کتاب های مربوط به امام حسین و عاشورا، به شیعیان طلایه دار شهادت مانند میثم و حوادث پس از عاشورا مانند قیام توابین نیز، پرداخته است.

در ارائه مشخصات توصیفی هر اثر، عنوان، مؤلف، ناشر، سال نشر، تعداد چاپ، و محل نشر مورد توجه قرار گرفته است. زبان آثار در باره عاشورا محدودیت نداشته، و کلیه منابع بدون در نظر گرفتن نوع زبان، گردآوری شده است. زاویه موضوعی کتاب شناسی عاشورا، قیام عاشورا، امام حسین و اصحاب آن حضرت و قیام مختار را در بر می گیرد. اگر کتابی که با چند عنوان و نام چاپ شده باشد، همه آن عنوان ها در موقعیت الفبایی خود درج گردیده است. در تنظیم مطالب، عنوان ها در چند بخش ارائه شده اند که به ترتیب اشخاص یا موضوع مورد نظر قابل بازیابی است.

کتاب در چند بخش تنظیم شده است. کتاب های مربوط به امام حسین و قیام آن حضرت و عاشورا بخش نخست کتاب را به خود اختصاص داده است. بخش دیگر با عنوان «زینب» که در بر گیرنده کتاب های مربوط به آن بانوی بزرگوار و زنان حاضر در عاشوراست. بخشی با عنوان «اصحاب» که در آن، کتاب هایی با عنوان هر یک از صحابه امام مانند حر، حبیب، توابین، قیام کوفیان، شخصیت های اموی و زیارتنامه ها گنجانده شده اند.

بخشی از کتاب به کتابشناسی حضرت ابوالفضل اختصاص یافته و کتاب های مربوط به مسلم بن عقیل و قاسم و یاران امام حسین نیز، در این بخش معرفی شده اند. بخش پایانی به مقاتل اختصاص دارد.

در پایان کتاب، سیاهه منابع و مآخذ و نیز نمایه پدیدآورندگان به همراه فهرست الفبایی عناوین آمده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
462
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نافله
نافله
1401/06/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کتابشناسی عاشورا

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
کتابشناسی عاشورا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک