رسته‌ها
تجزیه و تحلیل استاتیک ترسیمی
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
در سال ۱۹۴۰ میلادی مهندسین عمران برای حل سازه¬های مهندسی از روش استاتیک ترسیمی استفاده کردند؛ زیرا این روش یک راه¬حل منحصربه¬فرد برای تجزیه و تحلیل سازهای مهندسی می-باشد. همچنین، بسیاری از مسائل مکانیک برای حل آن‌ها نیاز به توسعه روابط پیچیده دارند که برای دانشجویان کار دشوار و وقت‌گیری می‌باشد. جهت پاسخ‌گویی به این نیازها و بهبود بخشیدن به درک دانشجویان و مهندسان نسبت به این¬گونه مسائل، استاتیک ترسیمی رشد و توسعه یافته است.
استاتیک ترسیمی (Graphical Statics) یک روش استاندارد برای حل مسائل مکانیکی است که اساس آن بر مبنای قوانین هندسی می‌باشد و یک ابزار مفید برای تجسم کردن مسائل پیچیده مهندسی است. این روش جایگزین روش‌های مدرن تحلیلی می¬باشد و برای حل مسائلی نظیر برآیند و نقطه اثر نیروها، تعیین مرکز ثقل اجسام، محاسبه خرپاها، تجزیه و تحلیل تیرها، تحلیل تنش و .. استفاده می‌شود. شایان‌ذکر است که استاتیک ترسیمی بدون استفاده از معادله-های تعادل انجام‌شده و زمان حل مسئله به طور چشم¬گیری کاهش می‌یابد. همچنین، تمامی تحلیل‌ها با استفاده از روش ترسیمی انجام می‌شود که با نتایج تحلیلی صد درصد هم¬خوانی دارد. این کتاب برگرفته‌شده از پایان‌نامه کاردانی به کارشناسی اینجانب می‌باشد و بر اساس عناوینی که از طرف وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری برای درس استاتیک رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و دیگر رشته‌های مهندسی ارائه گردیده تنظیم و تدوین شده است. این مجموعه بر آن است تا مفاهیم مرتبط با این موضوعات را به شکلی ساده و روان به صورت بصری به خوانندگان منتقل کند. همچنین، مطالعه این کتاب و فراگیری روش‌های ترسیمی که ارائه‌شده، می‌تواند کمک چشم‌گیری به درک خوانندگان در زمینه استاتیک بکند و از این کتاب به عنوان مکمل درس اساتیک تحلیلی استفاده گردد.
کتاب حاضر مشتمل بر چهار فصل است که با بیان برآیند و نقطه اثر نیروها آغاز می‌شود و سپس به تحلیل تیرها، نحوه‌ی بارگذاری و تغییر شکل آن می‌پردازد. در ادامه، مرکز ثقل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نهایت کتاب با تجزیه و تحلیل سازه‌ها با استفاده از روش ترسیمی به پایان می‌رسد. همچنین، تمامی اشکال در این کتاب با دقت زیاد ترسیم‌شده و از نرم‌افزار اتوکد استفاده شده است. بدیهی است اولین کسی که می‌بایست با کمال خضوع و از اعماق وجود از او تشکر کرد، خدای عزوجل است که توانایی تدوین و جمع‌آوری این کتاب را به اینجانب عطا فرموده است. از محضر پدر و مادر عزیزم به خاطر همه‌ی تلاش‌های محبت‌آمیزی که در دوران زندگی‌ام انجام داده‌اند، بی‌نهایت سپاسگزارم. همچنین، از اساتید فاضل و اندیشمند جناب آقای دکتر رضا رشیدی و جناب آقای مهندس حسین خلیل الهی که همواره اینجانب را مورد لطف و محبت خود قرار داده‌اند، کمال تشکر را دارم.
امیدوارم خوانندگان این کتاب به ویژه دانشجویان مهندسی مکانیک از یادگیری استاتیک ترسیمی نهایت لذت را ببرند و بتوانند به عنوان یک مکمل آموزشی استفاده کنند.
در پایان، از دایی عزیز و دلسوزم جناب آقای دکتر برهان دارابی که در طی این سال‌ها از هیچ‌گونه حمایت و راهنمایی دریغ نکردند، نهایت تشکر و سپاس را دارم. همچنین، از تلاش‌های زایدالوصف جناب آقای بهنام اسدی که زحمت ویرایش و چاپ را متقبل شدند بسیار سپاسگزارم.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
104
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ghanonyar021
ghanonyar021
1400/09/22
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تجزیه و تحلیل استاتیک ترسیمی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تجزیه و تحلیل استاتیک ترسیمی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک