تئوری و عمل بلشویسم
نویسنده:
برتراند راسل
مترجم:
احمد صبا
امتیاز دهید
کتاب حاضر ثمره سفر وی [راسل] به شوروی در سال 1920 است که برای نخستین بار در همان سال منتشر شد. امروزه بدون کمترین تردیدی می توان گفت که این کتاب یکی از آموزنده ترین آثاری است که در مورد انقلاب اکتبر روسیه و پی آمدهای آن نگاشته شده است. اغلب این آثار و به ویژه آنها که به فارسی نگاشته یا برگردانده شده، یا از دیدگاه پیروان متعصب و یکجانبه نگر بلشویسم تدوین شده است و یا از موضع خصومت مطلق و به همان اندازه یکجانبه با آن.
... برتراند راسل در عمل و تئوری بلشویسم با اتکا به دانش اجتماعی و دقت فلسفی-منطقی کم نظیر خود، با مشاهده شخصی اوضاع روسیه بعد از انقلاب و ملاقات با اکثر رهبران آن، با گفتگو با مردم عادی شهر و روستا و شرکت در مجامع حزبی و دولتی و سرانجام با کاوش در مبانی ایدئولوژیک و نظری بلشویسم (که بعدها و پس از مرگ لنین و به منظور بهره برداری از اتوریته او، مارکسیسم لنینیسم نام گرفت) توانسته است تصویر گویایی از حساس ترین دوره انقلاب آن کشور و ماهیت بلشویم عرضه کند.
بیشتر
... برتراند راسل در عمل و تئوری بلشویسم با اتکا به دانش اجتماعی و دقت فلسفی-منطقی کم نظیر خود، با مشاهده شخصی اوضاع روسیه بعد از انقلاب و ملاقات با اکثر رهبران آن، با گفتگو با مردم عادی شهر و روستا و شرکت در مجامع حزبی و دولتی و سرانجام با کاوش در مبانی ایدئولوژیک و نظری بلشویسم (که بعدها و پس از مرگ لنین و به منظور بهره برداری از اتوریته او، مارکسیسم لنینیسم نام گرفت) توانسته است تصویر گویایی از حساس ترین دوره انقلاب آن کشور و ماهیت بلشویم عرضه کند.
آپلود شده توسط:
اسپارتاکوس
1390/08/08
دیدگاههای کتاب الکترونیکی تئوری و عمل بلشویسم
آنها راست می گویند که بلشویکها حساب بلد نیستند و ۲بعلاوه ۲ درحساب آنها میشود ۵. این رادرستگفته اند اما ۲بعلاوه ۲ نزد انها(امثال لرد راسل) مساویست با شمع کافوری.
از میون اینهمه نظرات مختلف در مورد بلشویک ها و کمونیسم شوروی که صفر و صدی هستن، نیاز به صداقت راسل بود
این کتاب، کتابیست که حتماً باید خوانده شود، تا دید که: کافی ست یکبار کتاب را بخوانید تا ببینید اتفاقاً برتراند راسل نظری مشخص و منسجم راجع به انقلاب روسیه و دولت شوروی در نظر داشته است و صرفاً خواسته با این سفر و گزارش کردنِ برخی از جزئیات (مانند نحوه ی پوشش مردم، نوع صحبت کردنِ و راه رفتنِ رهبران و ...) تصدیقی برای حرفهایش بیابد. و این دقیقاً بر خلافِ آن چیزی ست که نویسنده معروف ما ادعایش را دارد، یعنی تحقیق و تفحصِ بدونِ پیش فرضی مداخله گر.
در انتها هم با یادآوریِِ دعوت به خواندنِ این کتاب باید بگویم که برتراند راسل حتی در سطح یک جزوه و مقاله هم نوشته راجع به فلسفه ی سیاسی نداردو در مورد سیاست تنها مشتی نوشته راجع به صلح دوستی و صلح گرایی از خود به جا گذاشته است که اساسا در حیطه نه فلسفه ی علوم اجتماعی میگنجند و نه فلسفه ی سیاسی پس پیوند زدن نام فیلسوف با یک واقعه ی سیاسی صرفاً برای تبلیغ کتاب است. از سوی دیگر راسل در حیطه ی دیگر فلسفه که نام آورتر است یعنی منطق -جایی که او با فرگه درگیر میشود- اساساً در ایران مطرح و محبوب نیست و محبوبیتش در ایران صرفاً بخاطر ضدیت با وجود خداست که باعث میشود در یک جامعه ی دینی جذاب جلوه کند. در سطح جهانی هم با پیروزی زبان انگلیسی که اساسا بخاطر قدرت اقتصادی کشورهای انگلیسی زبان مخصوصا امریکا بود، بیش از حجم نظریاتش معروف شده است.
ش.ش
اولا یکی از خصوصیات فلسفی لرد راسل توضیح بسیار سلیس اش ، (برخلاف هگل و نیچه که فقط خودشون میفهمند چی میگن) است ؛ یعنی او برای عوام می نوشت نه برای فلاسفه. وگرنه اگر او می خواست لب به سخن بگشاید هیچ یک از ما متوجه سخن او نمی شدیم . این کتاب هم بهترین کتاب برای آشنا شدن با بلشویسم است و کتابی بهترین از این تابحال در باب بلشویسم نوشته نشده است . راسل فقط یک سال در دانشگاه مسکو تدریس کرد ، با لنین دیدن کرد و بعد این کتاب را نوشت
ثانیاً راسل یک فیلسوف صلح طلب بود ، نه یک دولت مرد . یک کتاب هم به نام آرمانهای سیاسی نوشته که در اون تمام عقاید سیاسی اش هست که بسیار مورد تحسین است و فقط به مشتی صلح گرایی و صلح دوستی اکتفا نکرده و از این ها فراتر هم رفته !
ثالثا درسته راسل خداناباور بود ولی بنیانگذار مکتب تحلیلی -منطقی هم بود و برخی از کتاب هایش در زمینهی فلسفه و ریاضی هنوز در دانشگاه های ایران تدریس می شه و محض اطلاعتون که راسل را بیشتر بخاطر مکتب فلسفی اش و پارادوکس اش و هزاران خدمات دیگر اش می شناسند . متاسفانه کسانی که هیچ اطلاعاتی در مورد او ندارند فقط می گویند او خداناباور است و بسمحبوبیتش هم بخاطر زبان مادری اش نیست ، خدماتی که او به جهان فلسفه کرد اصلا قابل وصف نیست و این ها هیچ ربطی به زبان مادری اش ندارد!