رسته‌ها
نوآوری
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
گروه نویسندگان

طرح ایده «نوآوری و خلاقیت» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شعار و محور سال 1387 حکایت از ضرورتی مهم و استراتژیک برای توسعه کشور و تحقق اهداف درازمدت نظام دارد؛ چراکه به نظر می‌رسد در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیگیری و عمل ساختن آرمان‌ها و اهداف مطرح در سند چشم‌انداز و قانون برنامه پنج ساله تحرک و آزادی‌سازی ذهنیت‌ها و رواج ایده‌های نو باشد. از این منظر، می‌توان گفت: کلید حل مشکلات کشور در مقطع کنونی مشارکت نخبگان (رسمی و غیررسمی)، تولید علم و ارائه خلاقیت و ابتکارات جدید است.
تحقق نوآوری نیازمند شکل‌گیری بسترهای جدید و شرایط ذهنی و عملی مناسب و نیز ایجاد ساختاری اداری و مدیریتی لازم است و تا این شرایط و زمینه‌ها برای بروز خلاقیت‌ها به وجود نیاید امکان رشد خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها فراهم نمی‌شود. از جمله این استلزامات و مقدمات ایجاد زمینه‌های ذهنی و تئوریک است که از قبل آن نخبگان با درک ضرورت و اهمیت این مقوله به فعالیت و مشارکت در این زمینه مبادرت می‌ورزند.
بر این اساس و به‌منظور طرح مباحث پایه‌ای و اصول در خصوص نوآوری، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک از ابتدای سال جاری تصمیم به انتشار مجموعه‌ای از محصولات پژوهشی گرفته و با سفارش مقاله از محققان و صاحب‌نظران به این مهم پرداخت. در مجموع و براساس پژوهش‌ها و بررسی‌های ارائه شده چندین محصول علمی از سوی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک در حال انتشار است که مجلد حاضر یکی از این مجموعه پژوهش‌ها به شمار می‌آید.
در این پژوهشنامه عمدتاً به مباحث نظری و تئوریک در خصوص نوآوری پرداخته شده است و راهکارها و الزامات گسترش نوآوری در سازمان‌ها و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست مقالات

پیشگفتار. 7

کارآفرینی سازمانی؛ چالش‌ها و راهکارها/ حمید شفیع‌زاده. 9

نوآوری، الزام تحقق سند چشم‌انداز توسعه/ مژگان امیریان‌زاده. 35

ماهیت و ابعاد نوآوری سازمانی؛ از تئوری تا عمل/ سید محمد باقری... 49

رویکردی ساختاری به نوآوری/ جواد شجاعی... 73

خلاقیت و نوآوری در سازمان/ مهتاب سلیمی... 91

نوآوری در دانشگاه‌ها و آموزش عالی/ معصومه لبانی مطلق... 105

خلاقیت، نوآوری و راهکارهای دستیابی به آن/ برگردان: دکتر حسن احدی ـ فرحناز مسچی... 129
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
143
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
korouni
korouni
1394/10/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نوآوری

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
PDF
875 کیلوبایت
نوآوری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک