رسته‌ها

گوئل کهن
(1330 هـ.خ)

پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه
مشخصات:
نام واقعی:
تاریخ تولد:
1330/00/00 خورشیدی
تاریخ درگذشت:
محل تولد:‌
جنسیت:‌
مرد
ژانر:‌
زندگی‌نامه
پدرش حبیب الله (ساسون) اهل خوانسار و فرزند حکیم اسماعیل (آقا الیشا)، طبیب و روحانی یهودی اواخر قاجار، بود. در دبیرستان اتحاد و سپس دبیرستان ادب دیپلم ریاضی گرفت. در دانشگاه شریف در رشته مهندسی شیمی فارغ التحصیل شد. عضو هیئت علمی دانشگاه بود. سپس در فلسفه، حقوق، ادبیات، و تاریخ ایران و یهود تحقیق کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارشناسی ارشد مدیریت گرفت. سپس در رشته صنایع و انتقال سیستم های استراتژیک از دانشگاه (امپریال کالج) لندن دانشنامه دکتری دریافت کرد. سازمان جهانی بهداشت او را در پروژه بازنگری و تدوین شاخص های بهداشتی کشور در قرن ۲۱ به عنوان محقق ارشد انتخاب کرد. بورس های ناتو و «او آر اس» را در ۱۹۹۳ دریافت کرد و دانشیار امپریال کالج لندن شد. حدود بیست کتاب و تعداد زیادی مقاله به فارسی و دیگر زبان ها به چاپ رسانده است.
بیشتر
ویرایش

کتاب‌های گوئل کهن
(2 عنوان)

آخرین دیدگاه‌ها

تعداد دیدگاه‌ها:
1

آقای دکتر کهن در باره تاریخ سانسور در مطبوعات در مصاحبه ای می گوید« پیدایش سانسور با پیدایش قدرت و حاکمیت بر گروه ها و جوامع همراه بوده و به عناوین گوناگون اعمال شده است. سانسور هم «قدمت تاریخی» دارد و هم «گستردگی جهانی». سانسور در طول تاریخ همواره همچون شبحی، رفتار و گفتار انسان ها اعم از زن و مرد را همراهی کرده است. به عنوان مثال در چین باستان، سانسور وسیله یا ابزاری مناسب و قابل قبول در جهت قانونمندی زندگی اخلاقی و سیاسی مردم تلقی می شود.

اما ظهور و به کارگیری اصطلاح سانسور به حدود ۴۵۰ سال پیش از میلاد و به روم باستان بر می گردد که مانند جوامع یونانی قدیم، غایت یا ایده آل حکومت گریِ خوب، شامل شکل دهی به شخصیت یا صفات شخصی و منش فکری و رفتاری افراد نیز می شد. از این رو، اِعمال سانسور به عنوان یک وظیفه افتخارآفرین (و نه محدودساز)، مورد توجه قرار می گرفت.

شاید بتوان مشهورترین مورد سانسور در دوران قدیم را به ماجرای سقراط حکیم نسبت داد که در سال 399 پیش از میلاد به اتهام منحرف ساختن ذهن جوانان و کمرنگ کردن تقدس خدایان و زیر سوال بردن ارزش ها، محکوم به نوشیدن نوشدار یا زهر شد. البته پیش از او فیلسوفان دیگری بودند که- به زعم حاکمان- به علت زیر پا گذاشتن ضوابط و ارزش های سیاسی یا اخلاقی، مجازات شدند.»

عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک